PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství II - ONSP18842
Anglický název: Special educational assessment for school-aged children
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18846, ONSP18847, ONSP18849, ONSP18851
Neslučitelnost : ONSP18872
Prerekvizity : ONSP18840, ONSP18841
Je korekvizitou pro: ONSP18846, ONSP18851, ONSP18847, ONSP18849
Je neslučitelnost pro: ONSP18872
Je prerekvizitou pro: ONSP18843
Je záměnnost pro: OKNSP18126
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)
Systém školského poradenství – školská poradenská zařízení, poradenské služby zajišťované školou. Legislativní úprava poskytování poradenských služeb. Diagnostika rozumových schopností. Diagnostika specifických poruch učení. Diagnostika chování žáka. Diagnostika vztahů ve třídě. Dynamická diagnostika. Diagnostika míry podpory ve vzdělávání a stanovení podpůrných opatření. Podpůrná opatření u žáků se SVP v základních školách. Kariérové poradenství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Seznámení s vybranými oblastmi  speciálněpedagogické diagnostiky a podpůrnými opatřeními vztahujícími se k období školního věku. Osvojení aktuální právní úpravy poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Literatura

1.   BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN (eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni .. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010-. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7357-603-5.

2.    FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 360 s. ISBN 978-80-244-4655-4.

3.    FELCMANOVÁ, L.. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

4.    JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7.

5.   MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-79-8.

6.    MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.

7.    MICHALÍK, J. BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

8.   MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Petr HANÁK. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3050-8.

9.   NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac., rozš. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-029-6.

10.  OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vydání první. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

11.  POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-350-5.

12.  POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.

13.  TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Vydání první. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.

14.  THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.

15.  Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

16.  Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

17.  Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

1) Zhotovení pomůcky pro rozvoj či diagnostiku vybrané funkce
2) Administrace zvoleného diagnostického nástroje
3) Písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

- Systém školského poradenství  (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)
- Střediska výchovné péče,

- Legislativní úprava poskytování poradenských služeb,

- Stanovování stupňů podpůrných opatření

- Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

- Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky

- diagnostika rozumových schopností
- diagnostika specifických poruch chování
- diagnostika specifických poruch učení
- diagnostika poruch autistického spektra
- diagnostika vztahů ve školní třídě

- funkční analýza chování

- dynamická diagnostika

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK