PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapie symptom. poruch řeči (AAK) - ONSP18823
Anglický název: Symptomatic Speech Disorder Therapy (AAK)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18822
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)
Student se seznámí se sympotomatickými poruchami řeči u jedinců s tělesným, mentálním a zrakovým postižením; s alternativními a augmentativními komunikačními systémy, které jsou vytvářeny pro osoby se speciálními potřebami v případě obtíží v oblasti komunikace.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: UHK, 2014.

BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.

HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.

HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-210-3204-9.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.

KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 58–62. ISBN 80-85931-51-6.

KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199–203, 2003.

KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.

KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.

KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.

KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.

KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.

LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

Tematické okruhy:

- Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace

- Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace

- Výhody a nevýhody využití prostředků AAK

- Charakteristika vybraných systémů AAK

- Systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů)

- Systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange Communication System, Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS, systém Bliss, metoda              globálního čtení, metoda sociálního čtení, příklady dalších systémů)

- Facilitovaná komunikace

- Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK

- Využití prostředků alternativní a augmentativní komunikace v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK  

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

- 80% účast

- prezentace referátu na zadané téma 

- písemná zkouška - na základě probírané látky a studia doporučené literatury, minimální úspěšnost: 70 % správných odpovědí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK