PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inklusivní pedagogika - ONSP18819
Anglický název: Inclusive pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18812
Je záměnnost pro: OKNSP18310
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2013)
Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, vnímání osob s odlišností v podmínkách společenské exkluze a inkluze, paradigmatické změny v sociálních vědách a odpovídající změny v pedagogice,vývoj od segregace k inkluzi v oblasti edukace postižených a jejich přípravy na profesionální začlenění, vytváření příznivých podmínek pro proces vzdělávací inkluze, inkluzívní školní prostředí, inkluzívní opatření pro volný čas a seberealizaci osob s postižením, heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma, revize speciálně pedagogické diagnostiky, sociální konstrukce postižení, odlišnost individua a její společenská akceptovatelnost, revize pedagogické metodiky a didaktiky v kontextu vzdělávací inkluze.
Literatura
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2014)

ALLPORT, G.W.O povaze předsudků. Prostor. 2004
HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7
ILLICH I: Odškolnění společnosti. Praha:SLON, 2001
KASÍKOVÁ, H.,STRAKOVÁ, J. ( eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011, ISBN  978-80-246-1911-8

KRATOCHVÍLOVÁ, J :Inkluzivní vzdělávání v české primární škole : teorie, praxe, výzkum. Brno: MU 2013, ISBN  978-80-210-6527-7

PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU 2013, ISBN  978-80-210-6344-0

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

V předmětu budou probírána a diskutována následující témata: 

 

Uvedení do problematiky inkluzivního vzdělávání:  videoprojekce, diskurz inkluzivní pedagogiky, zadání seminárního úkolu

Práce s heterogenitou třídy a pojetí diverzity žáků  v inkluzivním  vzdělávání, inkluzivní design výuky

Katalogy podpůrných opatření v novém systému podpory žáků v inkluzivní škole, legislativní úprava vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření    

Praktické možnosti aplikace formativního hodnocení, možnosti sebehodnocení chování žáků s ADHD, pedagogická diagnostika, hodnocení individuálního pokroku žáků   

Metakognitivní strategie, teorie učebních a kognitivních stylů  v inkluzivním vzdělávání, udělení zápočtů

Vybrané aspekty heterogenity třídy (zážitkové aktivity zaměřené  na porozumění individuálním potřebám a odlišnostem,  diferenciace cílů vzdělávání v kontextu každodenní výuky

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Ukončení předmětu je podmíněno písemnou zkouškou . Úspěšnost studenta musí být 85%. Možnost 2 oprav.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK