PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový kurz: handling a facilitace - ONSP18243
Anglický název: Selective course - handling and facilitation
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (17)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Neslučitelnost : ONSP18241, ONSP18242
Prerekvizity : ONSP18901, ONSP18911
Je neslučitelnost pro: ONSP18242, ONSP18241
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
Definice handlingu, základní terminologie z biomechaniky pohybového systému,, druhy pohybu, typy svalové kontrakcí - význam pro handling,znalost biomechaniky svalů pro handling, pasívní, aktivní a asistovaný pohyb. Deficit v pohybové funkci u různých typů centrálních hybných poruch, funkční kategorizace svalů vliv polohy na funkci svalů, vliv dýchání na funkci svalů, možnosti relaxace svalů, účinky neinnvazivních masáží, míčkování, dysbalancí,vibrací, fyzioterapeutické metodiky a jejich potence pro handling. Způsoby zvedání a přenášení osob s hybnou symptomatikou, reflexe ontogenetického neuromotorické vývojové řady, facilitace při deficitech funkcí končetin, PNF techniky (facilitace proprio- neuro-muskulární), podpora sebeobslužných motorických dovedností.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)

Cílem je seznámit studující magisterského programu s principy handlingu a s možnostmi a s efekty využití facilitačních technik u různých cílových skupin v sppg.

Literatura
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2010)

DVOŘÁK R.: Základy kinezioterapie, Vydavat. Univerzity Palackého, Olomouc 1996

HÁJKOVÁ, V.(ed.)BAZÁLNÍ STIMULACE, AKTIVACE A KOMUNIKACE V EDUKACI ŽÁKŮ S KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM.Praha: EPOCHA,2009 ISBN: 978-80-904464-0-3

JANDA V.: Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch, Brno, IDVPVZ

JANDA V.a kol.: Funkční svalový test. Grada Publishing 1996

LEWIT K.: Manuální medicína v rámci léčebné rehabilitace, Praha, NADAS 1990

TROJAN S. - DRUGA R. - PFEIFFER J.: Centrální mechanismy řízení motoriky, Avicenum, Praha 1990

TROJAN S., DRUGA R., PFEIFFER J., VOTAVA J.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka, Grada 1996

VAŘEKA I. - VAŘEKOVÁ R.: Přehled klinických metod vyšetření stoje a funkčních testů páteře, Olomouc, Vydavat. UP 1993

VÉLE F.: Kineziologie pro klinickou praxi, Praha, Grada, 1997

VÍTKOVÁ, M. Mobilita jako důležitý faktor integrace tělesně postižených. In: MALACH, A. (ed.) Evropská integrace a české vzdělávání. Europäische Integration und tschechische Ausbildung. Brno: MU, 1999, s. 189-196

OPATŘILOVÁ, D.: Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami, Masarykova univerzita, Brno, 2008, ISBN 978-80-210-3819-6.

Metody výuky
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)

Ve výuce předmětu budou kombinovány metody výkladu s komentovanou videoprojekcí.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2010)

Zápočet bude udělen studentům, kteří odevzdají písemnou seminární práci (práce s odbornou literaturou) do stanoveného termínu - 29.11.2010 - v požadovaném rozsahu a kvalitě dle požadavků stanovených dr.Šumníkovou na první přednášce.

Sylabus
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)

Přednášená témata:

1.Handling, facilitace - úvod, terminologické vymezení, význam

2.Deficit v pohybové funkci u různých typů centrálních hybných poruch, terapie, hra, míčkování,dysbalance, facilitace funkcí ruky

3.Korigovaný sed.

4.Orofaciální regulační terapie a neuromotorické vývojové terapie u klientů s různými typy diagnóz.

5.Role podpůrných a stimulačních technik ve třídě.

6.Hodnocení seminárních prací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK