PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - ONPP1424
Anglický název: Pedagogical and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 9
Rozsah, examinace: 0/6, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pedagogicko-psychologicka-priprava/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Záměnnost : {Praxe a reflexe}
Prerekvizity : ONPP1423
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

- 100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) ve škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  zadaných v portfoliu.

 

Sylabus -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2012)

Aktivity:

- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory
- reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky
- besedy se zástupci vedení školy
- analýza školní dokumentace
- rozhovory s vyučujícími školy a žáky
- podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity
- zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe

Tematické okruhy:

" Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům
učitelské profese.
" Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.
" Vzájemné vztahy učitelů a žáků
" Práce učitele s učivem.
" Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.
" Projektování na různých úrovních práce učitele.
" Hodnocení žáka.
" Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK