PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vzdělávání - ONPP1422
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Neslučitelnost : ONPP1415, ONPP1416, ONPP147, ONPP149, ON23142007, ON2317003
Prerekvizity : ONPP1423
Je neslučitelnost pro: ONPP1415, ONPP147, ON2314501, ONPP1416, ONPP149
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. . Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Studenti na základě seznámení se základními teoriemi interkulturní výchovy dokáží zpracovat  konkrétní projekt výuky.

Literatura -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.

ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

Odkazy na www stránky:

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.

Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/

Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/ naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.

http://www.opim.cz/ (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/ (stránky pro cizince žijící v České republice)

http://www.klubhanoi.cz/ (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz (Česko-vietnamská společnost)

Sylabus -
Poslední úprava: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2016)

- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
- vymezení základních pojmů (integrace, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasismus, akulturace/enkulturace, gender);
- kulturní zvyklosti různých národů a etnik;
- komunikační kód, bariéry, etiketa.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Požadavky na klasifikovaný zápočet
75% účast na výuce

Zpracování a prezentování projektu

Recenze vybrané odborné literatury

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK