PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie vizuální komunikace a umění - ON9321A43
Anglický název: Psychology of vizual comunication and art
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : ON9321A29
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)
Kurs představuje současné tendence vizuální sémiotiky a vizuální komunikace s pedagogickým implikacemi. Komunikace verbální a komunikace obrazová, jejich funkce, vztahy, potence a úskalí. Vizuální komunikace, ideologie, ekonomika a reklama. Individuální, skupinové, generační, genderové a sociální aspekty vizuální komunikace. Analýza, komparace a evaluace médií a forem vizuální komunikace a umění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)

Vytvoření vlastních interpretačních přístupů v oblasti vizuální komunikace, porozumění odborné terminologii.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)

Literatura:

 

Povinná:

ADDISON, N.: Who’s Afraid of  Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz)

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne … vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 – 14. ISSN1210-3691

FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty.

MIRZOEFF, N.:  Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

 

Doporučená:

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. Kapitola Kultura jako setkání s Jiným, Gender ve VV.

FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44.

OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015.

SVATOŠOVÁ, Z.: (2011) Gender in contemporary art. Motherhood as a specific topic (diploma thesis). Prague: Charles University, Pedagogical Faculty. Česká verze.

SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81.

 

FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visual culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011.

www.creativeconnexions.eu

www.images-identity.eu

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)

Sylabus

 

Vytvoření vlastních interpretačních přístupů v oblasti vizuální komunikace, porozumění odborné terminologii. Práce s odbornými texty povede k porozumění diskursivní praxi, která se váže k reflexi vlastních výkladových rámců.

 

Hodnocení v průběhu seminářů, které bude závislé na aktivní účasti a na reflexi zadaných odborných textů.  Závěr: kolokvium k vybraným tématům, která budou generována v průběhu aktivní odborné komunikace a funkčního odborného slovníku.

 

1.

28. 2., 7. 3., 14. 3. 

Úvod do teorie vizuální kultury, mapa základních pojmů.

Případová studie chlapce B.:  Starwars - vlivy vizuální kultury na dítě a jeho výtvarný projev.

Dialogický přístup - seminář: založení vlastního portfolia vizuálních artefaktů.

 

2.

21. 3., 28. 3., 4. 4.

 

Dynamika vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury.  Výtvarné (vizuální) umění v jeho současných podobách jako součást kultury, která je dynamickým prostorem symbolických výměn významů a sociálních praxí.

 

Dialogický přístup – seminář: práce s vlastním portfoliem vizuálních artefaktů, uplatnění různých interpretací vybraných kulturních artefaktů.

 

3.

11. 4., 18. 4., 25. 4.

3 obraty v teoriích obrazu a v interpretacích dětského výtvarného projevu: obrat k jazyku, obrat k obrazu, sociální a kolaborativní obrat

Kreativita a expresivita ve vztahu k dynamice kultury jako sémiotické domény nebo pole dikursivních praxí.

Genderové aspekty interpretačních postupů, specifika genderové perspektivy

 

Dialogický přístup – seminář: práce s vlastním portfoliem vizuálních artefaktů, uplatnění různých interpretací vybraných kulturních artefaktů

 

 4.

2. 5. , 9. 5.

 

Prezentace vybraných témat z portfolií

 

16. 5. rektorský den

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2018)

Hodnocení v průběhu seminářů průběžné. Bude závislé na aktivní účasti a na reflexi zadaných odborných textů. 

Závěr: ve dvou posledních týdnech  proběhne kolokvium k vybraným tématům, která budou generována v průběhu předchozí aktivní odborné komunikace a funkčního odborného slovníku.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK