PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV 2 - ON9321A15
Anglický název: Didactics of art education 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNW1V111A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : ON9321A02
Je prerekvizitou pro: ON9321A30
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
Didaktika VV 2 navazuje na předchozí kurz (Didaktika VV 1). Obsah kurzu odpovídá požadavkům, které budou kladeny na studenty při státní závěrečné zkoušce z didaktiky výtvarné výchovy. Didaktika VV 2 navazuje na zkušenosti posluchačů z první souvislé praxe a na základě výsledků praxí rozvíjí dovednosti v oblasti plánování, realizace, reflexe, autoevaluace a alterace výuky Vv. Zaměřuje se na účelné využívání rámcových vzdělávacích programů při plánování i evaluaci výuky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)

Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními teoretickými pojmy a koncepcemi ve výucw výtvarné výchovy.
Připravit studenty na plánování, realizaci, reflexi, autoevaluaci a alteraci výuky Vv.
Připravit studenty na účelné využívání RVP.
Poskytnout studentům škálu různých metod, postupů pro realizaci (didaktické řady, projekty, galerijní animace)
a reflexi (kvalitativní a kvantitativní metody reflexe, evaluace) výuky Vv.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (20.02.2013)

BLÁHA,J.- ŠAMŠULA,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996

BLÁHA,J.- SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, H+H, Praha 2008

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.,: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1999

FULKOVÁ, M.,NOVOTNÁ,M.,SLAVÍK,J.,SMOLÍK,J.,SMOLÍKOVÁ,K.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997

FULKOVÁ M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace, UK Praha, 2012

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.

ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha 2000

ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.

ŠAMŠULA,P.- HIRSCHOVÁ,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.

VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, Praha 2000

Metody výuky
Poslední úprava: KITZL8AP (20.02.2013)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KITZL8AP (08.02.2013)

zápočet:

85% aktivní účast ve výuce,

návrh, realizace a reflexe výuky Vv (formou seminární práce)

zkouška:

test

obhajoba seminární práce

Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)

Hlavní teoretické proudy a koncepce ve výtvarné výchově (teorie Vv a jejich východiska, vlivy jiných oborů na Vv)
Výtvarná výchova v RVP a ŠVP (využití RVP při plánování výuky, tvorba tematických plánů, postavení VV v ŠVP)
Základní metody výuky a jejich ověřování v praxi(Did. VV II navazuje na souvislou praxi)
Konstrukce a rekonstrukce učiva ve Vv - zacházení s obsahem ve Vv, didaktická transformace obsahu, konceptová analýza.
Sociální a kulturní souvislosti obsahů ve Vv.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK