PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Galerijní animace a muzejní pedagogika 1 - ON9321003
Anglický název: Galleryś animation and museumś pedagogy I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ON9321019
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání, koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce interpreta a animátora výtvarného umění. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla. Návrhy animací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - animátor - recipient.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)

Cílem předmětu je přívést studenty k reflexi funkcí výtvarného projevu v současné kultuře. Dále je vybavit nástroji vhodnými pro obsahovou analýzu výtvarného projevu, která je základem výtvarné edukace. Studenti budou vedeni k reflexi a kritické analýze předložených galerijních edukativních programů a k tvorbě jejich alternativního zpracování.

Literatura
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Studenti by měli mít již nastudováno:

FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. 2008

GOMBRICH, E.: Příběh umění. Odeon, Praha 2001.

GOMBRICH, E.: Umění a iluze. Odeon, Praha 1985.

HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. 2000

PALEK, B.: Sémiotika. Praha, Karolinum 1997

Katalogy aktuálních výstav a expozic galerií a muzeí.

Další literatura:

BRABCOVÁ, A.: Brána muzea otevřená. 2004

FULKOVÁ, M: Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova 2002

KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 1997

Metody výuky
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)

přednáška /seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)

Zápočet

aktivní účast na přednáškách a seminářích (75%)

referát z nastudované odborné literatury

Zkouška

kvalitně vypracovaná seminární práce na zadané téma

prezentace a obhajoba seminární práce

Sylabus
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)

Vymezení pojmu kultura a vizuální kultura

Místo a funkce díla ve vizuální kultuře

Interpretace díla - obrazový znak, symbol, symbolický systém, text a kontext

Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt

Muzeum, muzeum umění a galerie

Animace, edukativní program a RVP

Rozbor konkrétních případových studií galerijních programů

Příprava vlastního projektu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK