|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)
Povinná literatura PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
Literatura doporučená k získání vhledu do problematiky PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9. CICHÁ, Martina. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0. STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8. STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7043-711-7. SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5. SOKOL, Jan. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydání. Praha: Vyšehrad, 2016. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7429-682-6. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1. ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.
Literatura doporučená k ‚pomalému čtení‘ ARENDTOVÁ, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla. Překlad Martin Palouš. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1995. 428 s. Souvislosti; sv. 5. ISBN 80-204-0549-6. ARISTOTELÉS. O duši. 2. nezm. vyd. Praha: P. Rezek, 1995. ISBN 80-901796-4-9. CONRADU, Gion. Sigmund Freud & Martin Heidegger: daseinsanalytická teorie neuróz a psychoterapie. Praha: Triton, 1998. ISBN 80-85875-74-8. ČÁLEK, Oldřich. Skupinová daseinsanalýza: [možnost být sebou]. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-539-6. GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3. HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk: německo-česky. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2006. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-165-X. HEIDEGGER, Martin. O humanismu. Překlad Petr Kurka. Vyd. 1. [Praha]: Ježek, 2000. 55 s. Filosofické texty. ISBN 80-85996-32-4. HOGENOVÁ, Anna. K filosofii výkonu. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. 575 s. ISBN 80-86861-35-X. MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1995. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1. MICHŇÁK, Karel. Ke kritice antropologismu ve filosofii a teologii. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969. NOVÁK, Aleš. Dělník, nadčlověk, smrtelník: tři podoby lidství ve filosofické antropologii. Praha: UK FHS, 2006. Agora. ISBN 80-239-8973-1. NOVÁK, Aleš. Moc, technika a věda: Martin Heidegger a Ernst Jünger. Praha: Togga, 2008. Vita intellectiva. ISBN 978-80-87258-01-9. PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2. PATOČKA, Jan, Pavel KOUBA a Ivan CHVATÍK. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Oikoymenh, 2002. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-7298-054-8. PATOČKA, Jan. Péče o duši. 1, Stati z let 1929-1952. Praha: Oikoymenh, 1996. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-86005-24-0. PATOČKA, Jan. Péče o duši. 2. Praha: Oikoymenh, 1999. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-86005-91-7. PEŠEK, Jiří. Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu: příspěvek k dějinám ontologického smyslu temporality. Vyd. 1. Praha: Ježek, 1995. 144 s. Filosofické texty. Velká řada; sv. 5. ISBN 80-85996-00-6. PEŠKOVÁ, Jaroslava, Anna HOGENOVÁ, David KRÁMSKÝ a David RYBÁK. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. ISBN 978-80-902125-6-5. SCHELER, Max. Místo člověka v kosmu. Praha: Academia, 1968. Filosofická knihovna. SYNEK, Stanislav. Duše jako místo dění světa: studie k pojetí (lidské) duše u Aristotela. Praha: Togga ve spolupráci s Univerzitou Karlovou v Praze, Fakultou humanitních studií, 2014. Scholia. ISBN 978-80-7476-071-6. TEILHARD DE CHARDIN, Pierre. Místo člověka v přírodě: výbor studií. Praha: Svoboda, 1967. Filosofie a současnost.
(Jiné) Elektronické zdroje: ŠIMSA, Martin. Příběh filosofického antropologického diskurzu. Dostupné na adrese: http://ff.ujep.cz/files/KPF/Studium/skripta/kpf_filosofantr.pdf HAVEL, Ivan, M. Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém. Dostupné na adrese: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2007/VIKBB18/um/Havel_AI98.pdf |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)
Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá v uvádění do filosofického myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu. Tematické okruhy předmětu: · Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku. · Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení. · Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito. · Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer. · Paradigmata výchovy. · Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti. · Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost. · Člověk, technika a média. · Člověk v zrcadle umění. · Člověk a příroda.
Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)
Podmínky splnění předmětu
· Aktivní účast na semináři (referát) a průběžné plnění zadaných úkolů; · Splnění četby: a) přečtení monografie doc. N. Pelcové Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie (2010), b) prostudování primárního monografického zdroje odpovídajícího obsahu kurzu (Viz např.: Doporučená literatura k pomalému čtení); · Odevzdání a ústní obhájení seminární práce, původního zamyšlení nad zvolenou otázkou.
Bližší informace k seminární práci: · Jde o samostatné a původní zamyšlení nad vybranou otázkou/tématem vztahující se k obsahu kurzu. · Téma práce, vyvstávající z přednášek či samostatné četby, předem schvaluje vyučující. (Přičemž klíčová otázka by měla mít podobu dobře zdůvodněné a podstatné otázky, jež ponese následující zamyšlení). · Vypracování seminární práce se musí opírat o porozumění dvěma relevantní pramenům, jež budou v práci přímo citovány, parafrázovány a uvedeny v použité literatuře. (Rozhodně tedy nestačí na konci práce uvést pramen jako zdroj inspirace.) · Rozsah práce odpovídá 5 – 20 normostranám (1 normostrana = 1800), přičemž práce může být odevzdána v libovolném smysluplném naformátování bez úvodních stran, stačí pouze uvést jméno a příjmení, obor, rok odevzdání a název práce. · Seminární práci prosím odevzdávejte elektronicky na adresu vyučujícího nejpozději 5 dnů před její obhajobou, do předmětu prosím uvádějte zkratku ‚FPA‘.
|