PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu - ON2333V01
Anglický název: Qualitative Methods in Educational Research
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Záměnnost : OB2333004, O02333V01
Je záměnnost pro: OB2333004
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)
Kurz se snaží reagovat na narůstající trend využívání kvalitativního přístupu ve vědách o vzdělávání. Zkušenosti vyučujícího s aplikací metod kvalitativního výzkumu v rámci Centra základní výzkumu školního vzdělávání umožní uvádět příklady z aktuálně realizovaného výzkumu. Účastníci budou od začátku vedeni k přípravě výzkumného "miniprojektu", který jim poslouží k ověřování nabytých teoretických znalostí. Na výzkumu budou pracovat ve dvojicích, což jim poskytne možnost vyzkoušet si výhody i úskalí týmového výzkumu. Průběžné úkoly jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat budou studenti zpracovávat ve výukovém prostředí Moodle. Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvalitativního výzkumu pedagogických jevů.

Literatura
Poslední úprava: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage, 1996. (pracovní překlad části knihy)

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008.

WALTEROVÁ, E., STARÝ, K. Potenciál změny v realitě školy: Strategie případové studie. In Orbis scholae. Praha: UK - PedF, 2006. s. 77-97.

Sylabus
Poslední úprava: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)

1.      Kvalitativní výzkum a jeho teoretická a metodologická východiska (současné chápání kvalitativního výzkumu ve společenských vědách, vztah mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem)

2.      Proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální a teoretický rámec, formulace výzkumných otázek)

3.      Zajištění kvality kvalitativního výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehlivost)

4.      Etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrnost, poučený souhlas)

5.      Specifika různých přístupů v kvalitativním výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografický a biografický přístup)

6.      Vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace jedné ze strategií kvalitativního výzkumu

7.      Metody sběru dat I. (terénní poznámky, zúčastněné pozorování, pořizování videozáznamu) 

8.      Metody sběru dat II. (hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny)

9.      Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarových nástrojů, kategorizace a interpretace výsledků) 

10.  Psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, databáze, identifikace účastníků, citace výroků, příprava pro publikování)

11.  Studentská konference (prezentace výsledků vlastních empirických výzkumů)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci. Dále plnění průběžných úkolů jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat ve výukovém prostředí Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK