PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a dějiny výtvarného umění 3 - ON2321A09
Anglický název: Theory and history of art 3
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Prerekvizity : ON2321A05
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
Přednáška a seminář přinášejí postupnou diskusi nad metodologií uměnovědného výzkumu a závažné příklady interpretace uměleckého díla na podkladu typologické struktury interpretačních teorií. Studenti se seznamují s typy uměleckohistorických metodologických přístupů, postupujících nyní od zkoumání díla jako struktury a jeho funkce přes dílo jako předmět psychologického, hermeneutického, sociokulturního, fenomenologického, genderového, poststrukturalistického, postmoderního zkoumání až k umění viděnému zúženě jako produkt užitkové funkce a vnímánému jako součást vizuální kultury včetně nejnovějších skeptických metodologických stanovisek.
Literatura
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985.

KULKA, J.: Psychologie umění. SPN, Praha 1991.

PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981.

FREUD, S.: Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. Orbis, Praha 1991.

WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu. Praha:  Triáda, 2001.

BELTING, H. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 1993.

DANIEL, L. Umění vidět umění.Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.

KANDINSKY, W.: O duchovnosti v umění. Triáda, Praha 1998.

Metody výuky
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)

Formy výuky studijního předmětu : přednáška, seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)

Požadavky ke zkoušce:

Znalost přednesené a nastudované látky, schopnost kriticky metodologického a historického myšlení.. Schopnost srovnávací analýzy metod a jejich rozpoznání v analýze díla.

Sylabus: Obsah: Základní principy a tendence metod zkoumání umění.

Klíčová slova: umění, metoda, struktura, funkce, psychologie, hermeneutika, sociologie, gender, poststrukturalismus, postmoderna, fenomenologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK