PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení výsledků ve vzdělávání - ON2314001
Anglický název: Evaluation in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Je neslučitelnost pro: ON23142001
Je záměnnost pro: ON23142001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Kurz poskytuje přehled o různých způsobech hodnocení výsledků ve vzdělávání včetně jejich výhod a nevýhod. Na makro úrovni se zaměřuje na mezinárodní srovnávací výzkumy v oblasti vzdělávání (PISA, TIMSS, CIVED atd.), statistické ukazatele kvality českého školství a o celostátní testování studentů na konci střední školy a v průběhu povinné školní docházky. Na mikro úrovni je věnována pozornost formám a funkcím hodnocení žáků ve vyučování s důrazem na přípravu a analýzu didaktických testů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)

Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni charakterizovat různé způsoby hodnocení výsledků ve vzdělávání včetně jejich výhod a nevýhod. Na makro úrovni kriticky hodnotí české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání, statistických ukazatelích školství a národním testování žáků. Na mikro úrovni využívají různé formy hodnocení žáků během vyučování a sami konstruují a využívají didaktické testy.

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
  • Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008.
  • Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
  • Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
  • Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
  • Kolář, Z. , Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.
  • Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)

Zápočet

  • setavení pojmové mapy v nějakém softwaru určeném pro pojmové mapování (např. CmapTools) na téma: Jak lze hodnotit výsledky ve vzdělávání?

Zkouška

  • 60 % výsledné známky tvoří ústní zkouška, 40 % tvoří seminární práce
  • ústní zkouška se skládá ze dvou částí - a) dvě otázky z teorie probrané na přednáškách a b) počítačové zpracování dat, která mohou být získána po zadání didaktického testu určité skupině studentů
  • seminární práce s tématem týkajícího se hodnocení výsledků ve vzdělání
Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
  • Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání - organizace pořádající tyto výzkumy, výzkumy TIMSS a PISA a porovnání jejich cílů, testované populace a testových úloh, výsledky českých žáků v čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
  • Statistické indikátory českého školství v mezinárodním srovnání.
  • Celostátní testování žáků - maturita a testování žáků v průběhu povinné školní docházky.
  • Hodnocení žáků ve vyučování - formy a funkce.
  • Didaktické testy - druhy didaktických testů, typy testových úloh, konstrukce didaktického testu, vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost a analýza distraktorů, validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet, standardizace testu, příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely srovnávání testů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK