PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příprava projektu II - ON2312017
Anglický název: Project Preparation II
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)
Anotace předmětů Příprava Projektu I. a II. V rámci dvousemestrálního období studenti samostatně či ve vzájemné kooperaci vypracují didaktický projekt s promyšleným pedagogickým záměrem. Cílem předmětu je osvojit si dovednost vypracovat didaktický projekt. Studenti si nastudují odbornou literaturu, učí se analyzovat vzdělávací situaci, rozhodují se pro téma projektu, volí vhodné prostředky jeho realizace a tuto realizaci vhodně plánují. Kurz nemá stanovený pravidelný rozvrh. Po dohodě se studenty jsou domluvena informativní společná setkání, konzultace nad konkrétními projekty a výuka podpořená e-learningovým nástrojem moodle (viz Příprava projektu I. A II. Na Moodlu pro výuku 1, konkrétně na adrese: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5018 ). Přihlášení do Moodlu je povinné.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Očekává se, že návrh didaktického projektu bude inspirativním počinem. Návrh by měl být natolik kvalitně vypracovaný, aby jej bylo možné v upravené podobě realizovat ve školských zařízeních, případně veřejně publikovat (např. na metodických portálech). K úspěšnému zakončení kurzu je třeba odevzdat písemné zpracování projektu, projekt prezentovat a úspěšně obhájit na kolokviu. V případě skupinového vypracování projektu musí být během evaluace projektu potvrzena aktivní účast jednotlivých studentů na jeho zpracování.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Kromě zdrojů a odkazu uvedených v moodlu doporučujeme využívat následujích sudijních pramenů:

 

Základní zdroje:

 

DÖMISHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 212 s. Monografie.ISBN 978-80-244-2915-1.

DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 158 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.ISBN 978-80-246-1620-9.

OMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=978-80-7367-527-1

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

NOVOTNÝ, Jan. Projektová výuka a aspekty tvořivosti v edukačním procesu. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 116 s. ISBN 978-80-7414-431-8.

 

Doporučená literatura

 

EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 127 stran. Monografie.ISBN 978-80-244-4620-2.

FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha, Portál 1997.

GARDNER, H.: Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál 1999.

GÖBELOVA, Taťána. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 64 s. ISBN 978-80-7368-542-3.

HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 155 s.ISBN 978-80-7368-919-3.

JEZBEROVÁ, Romana et al. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím: příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. 128 s.ISBN 978-80-86856-77-3.

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.

KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9.

KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-4142-0. Obsah dostupný také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200703/contents/nkc20061695721_1.pdf

LENZ, Bob. Transforming schools: using project-based deeper learning, performance assessment, and common core standards [online]. San Francisco, [California]: John Wiley & Sons, 2015, ©2015[cit. 2016-12-02].ISBN 978-1-118-73970-9. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=11004531. (Publikace dostupná elektronicky ve vzdáleném přístupu UK)

MAZÁČOVÁ, Nataša. Metodický portál, Články: „Možnosti a meze projektové výuky v současné škole“ [online]. 19. 04. 2007. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1288/MOZNOSTI-A-MEZE-PROJEKTOVE-VYUKY-V-SOUCASNE-SKOLE.html>.

NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.

VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)

K absolvování předmětu je třeba

a) odevzdat finální zpracování projektu (odevzdává se jedno zpracování za skupinu, a to jak elektornicky prostřednictvím moodlu, tak v tištěné podobě podobě - v den prezentování projektu); studenti se přihlašují vyučujícímu, u kterého obhájili návrh v LS)

b) kolokviálně prezentovat projekt (prezentace budou probíhat ve zkouškovém období)

 

Nároky na kolokviální prezentaci projektu: 

Student/studenti

a)      uvedou druh didaktického projektu a představí jeho teoretické zázemí, tedy zdroje, z nichž čerpali a jimiž se nechali inspirovat;

b)      stručně představí navrhovaný projekt (stejným způsobem, jako by představovali tento projekt kolegům vyučujícím, kteří by se projektu měli účastnit; prezentace by měla být přesvědčivá), tj.

·         poskytnou základní informace o projektu: název, rámec jeho realizace (soulad s RVP a ŠVP), především smysl projektu a jeho cíle;

·         obecně prezentují jednotlivé části projektu, jejich návaznost, provázanost a jejich časový harmonogram;

·         blíže představí vybranou aktivitu a doprovodí ji např. pracovním listem a metodickými poznámkami;

·         seznámí kolegy s předpokládanými výstupy projektu a s podobou jeho evaluace u žáků, studentů, kolegů a případně spolupracujících subjektů;

·         upozorní na případné obtíže v realizaci projektu a navrhují způsoby, jak snížit rizika;

c)      zhodnotí průběh kurzu, postup přípravy didaktického projektu a společnou práci na přípravě projektu.

 

Představení projektu by nemělo přesáhnout 15 minut.

 

Při prezentaci bude možné (nikoli nezbytné) využít prezentační techniku: dataprojektor.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Příprava projektu II. – následující zimní semestr

Během druhého semestru si studenti ujasňují jednotlivé detaily projektu, zpřesňují jeho organizaci a připravují se na jeho prezentaci, jež proběhne v rámci kolokvií. Pokud je součástí projektu návštěva nějaké destinace, tak ji studenti navštíví. Mají-li zájem spolupracovat s konkrétními subjekty, mohou se jich dotázat na jejich možnosti a ochotu spolupracovat na případném projektu – svoji komunikaci doloží. Kromě personální a časové náročnosti zvažují také náročnost projektového zázemí, především tedy náročnost finanční.
Základními úkoly navazujícího kurzu jsou
a) plánování vybraných činností, příprava učebních materiálů a metodických poznámek,  přičemž odpovědné vypracování metodických poznámek ke klíčovým aktivitám je zvláště důležité.
b) vyhotovování písemné podoby projektu, příprava na jeho prezentaci a jeho obhájení.
Jak již je uvedeno výše, k úspěšnému zakončení kurzu je třeba odevzdat písemné zpracování projektu, projekt prezentovat a úspěšně obhájit na kolokviu. Předpokládá se vytvoření společné databáze projektů, jež budou moci studenti jednoho ročníku vzájemně sdílet.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK