PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příprava projektu I - ON2312010
Anglický název: Project Preparation I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2017)
Anotace předmětu Příprava projektu I. a II. V rámci dvousemestrálního období studenti samostatně či ve vzájemné kooperaci vypracují didaktický projekt s promyšleným pedagogickým záměrem. Cílem předmětu je osvojit si dovednost vypracovat didaktický projekt. Studenti si nastudují odbornou literaturu, učí se analyzovat vzdělávací situaci, rozhodují se pro téma projektu, volí vhodné prostředky jeho realizace a tuto realizaci vhodně plánují. Kurz nemá stanovený pravidelný rozvrh. Po dohodě se studenty jsou domluvena informativní společná setkání, konzultace nad konkrétními projekty a výuka podpořená e-learningovým nástrojem moodle. (Termín prvního setkání obdrží studenti korespondenčně nejpozději pět dnů předem během počátku semestru. Na tomto setkání budou seznámeni s podrobnostmi.)
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (20.12.2016)

Očekává se, že návrh didaktického projektu bude inspirativním počinem. Návrh by měl být natolik kvalitně vypracovaný, aby jej bylo možné v upravené podobě realizovat ve školských zařízeních, případně veřejně publikovat (např. na metodických portálech). K úspěšnému zakončení kurzu je třeba odevzdat písemné zpracování projektu, projekt prezentovat a úspěšně obhájit na kolokviu. V případě skupinového vypracování projektu musí být během evaluace projektu potvrzena aktivní účast jednotlivých studentů na jeho zpracování.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (20.12.2016)

Kromě zdrojů a odkazu uvedených v moodlu doporučujeme využívat následujích sudijních pramenů:

 

Základní zdroje:

 

DÖMISHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 212 s. Monografie.ISBN 978-80-244-2915-1.

DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 158 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.ISBN 978-80-246-1620-9.

OMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=978-80-7367-527-1

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

NOVOTNÝ, Jan. Projektová výuka a aspekty tvořivosti v edukačním procesu. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 116 s. ISBN 978-80-7414-431-8.

 

Doporučená literatura

 

EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 127 stran. Monografie.ISBN 978-80-244-4620-2.

FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha, Portál 1997.

GARDNER, H.: Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál 1999.

GÖBELOVA, Taťána. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 64 s. ISBN 978-80-7368-542-3.

HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 155 s.ISBN 978-80-7368-919-3.

JEZBEROVÁ, Romana et al. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím: příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. 128 s.ISBN 978-80-86856-77-3.

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.

KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9.

KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-4142-0. Obsah dostupný také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200703/contents/nkc20061695721_1.pdf

LENZ, Bob. Transforming schools: using project-based deeper learning, performance assessment, and common core standards [online]. San Francisco, [California]: John Wiley & Sons, 2015, ©2015[cit. 2016-12-02].ISBN 978-1-118-73970-9. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=11004531. (Publikace dostupná elektronicky ve vzdáleném přístupu UK)

MAZÁČOVÁ, Nataša. Metodický portál, Články: „Možnosti a meze projektové výuky v současné škole“ [online]. 19. 04. 2007. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1288/MOZNOSTI-A-MEZE-PROJEKTOVE-VYUKY-V-SOUCASNE-SKOLE.html>.

NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.

VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (09.01.2017)

Požadavky k získání zápočtu:

Podmínkou obdržení zápočtu je průběžné plnění povinností vyplývajících z obsahu kurzu,
aktivní společná účast v případě skupinového vypracovávání, odevzdání prvotního návrhu
projektu (viz body a, b, c uvedené níže v sylabu předmětu ) a jeho obhájení (kolokviálně či na konzultacích).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (09.01.2017)

Příprava projektu I. – letní semestr


První semestr využijí studenti k následujícím aktivitám, a to v uvedeném pořadí:

a) nastudování odborné literatury vztahující se k projektovému vyučování;
b) určení rámce pro realizaci didaktického projektu (volba typu školy, či konkrétní
školy; pojmenování smyslu projektu, určení cílové kategorie žáků či studentů,
stanovení podoby projektu a časové náročnosti);
c) stanovení konkrétních cílů projektu (v souladu s RVP a případně ŠVP), vytvoření
předběžného harmonogramu, rozdělení projektu na návazné a provázané činnosti.
d) počátek bližšího plánování jednotlivých činnosti.


Součástí kurzu mohou být společná setkání, konzultace či náslech realizace didaktického
projektu.


Podmínkou obdržení zápočtu je průběžné plnění povinností vyplývajících z obsahu kurzu,
aktivní společná účast v případě skupinového vypracovávání, odevzdání prvotního návrhu
projektu (viz body a, b, c) a jeho obhájení (kolokviálně či na konzultacích).


Poznámka: Pokud mají studenti zájem přiblížit se co nejblíže praxi, mohou oslovit školu či
organizaci, jež by potencionálně mohla mít zájem o nový didaktický projekt, a pokusit se
vypracovat projekt na základě požadavků této instituce a ve spolupráci s ní.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK