PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ IV: aktuální problémy - ON2306010
Anglický název: Methodology of French language IV.-topical problems
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNF2F113A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Francouzština
Prerekvizity : ON2306009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)
Kurz se zaměří na prohloubení získaných teoretických i praktických znalostí a dovedností z kurzů Didaktika I. - III. Cílem je reflexe výše uvedeného a obohacení o aktuální témata (druhý cizí jazyk, evaluace, státní maturity, diferenciace, EMILE-CLIL, profil učitele jazyka, evropská dimenze učení jazyků ve vztahu k FJ) formou praktické pedagogické práce s žákem v simulovaném prostředí. Teoretická témata budou vycházet z aktuálních potřeb studentů před a po jejich výstupu. Evaluace: Pedagogické výstupy a jejich reflexe. Aktivní účast na semináři Zpracování vybraného tématu formou rešerše v základní literatuře ke kurzu. (Seminární práce jako forma přípravy na státní zkoušku) Max. dva pokusy na zápočet
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Základní literatura:

 

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

TAGLIANTE, C. (2006) : La classe de langue. Paris: CLE International

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2008) : Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International

 

Literatura k evaluaci:

 

Libovolný titul z ediční řady Le point sur... (CLE International) nebo  Techniques et pratiques de classe (CLE International).

 

Doplňková literatura:

 

BENEŠ, E. (a kol.) (1970) : Metodika cizích jazyků. Praha: SPN

(coll.) (2005) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER, H. (2009) : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International

 

Dokumenty:

 

Conseil de l’Europe (2001): Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

(2013) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT

(2003) Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier

(2001) Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna

 

Časopisy:

 

Le français dans le Monde

Cahiers pédagogiques

Cizí jazyky

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Aktivní účast v kurzu, maximálně 3 absence.

Rozbor praktických situací ze Souvislé ped. praxe I. + II.

Výstupy a reflexe v rámci micro enseignement, aktivní účast na skupinové reflexi v rámci blogu kurzu nebo v diskuzích ve výuce.

Zpracování libovolného teoretického tématu formou seminární práce (příprava na SZZ)

 Maximálně dva pokusy na evaluaci.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Každý seminář se zaměří na vybrané téma z didaktiky FJ dle potřeb na požadavků studentů v závislosti na autoreflexi ze souvislé oborové praxe I i II. a tématu/cíli výuky.

Seminář bude obsahovat vlastní výstupy studentů formou "micro enseignement" (důraz na řečové dovednosti ve vztahu k jazykovým prostředkům, evaluaci a strategie) a následnou reflexi formou zápisků a skupinové reflexe (blog).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK