PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II - ON1302014
Anglický název: Pedagogical praxis II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 28 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON2302014
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Prerekvizity : ON1302009
Je záměnnost pro: OPNB2B110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (23.02.2017)
Souvislá pedagogická praxe II probíhá ve čtyřech fakultou stanovených týdnech zimního semestru. V tomto období student souvisle navštěvuje vybranou střední školu, kde absolvuje 10 náslechových hodin ve výuce biologie. Následně odučí 10 vlastních vyučovacích hodin přírodopisu. O všech vyučovacích hodinách si vede student záznamy do Deníku z praxe. Student má povinnost informovat garanta praxe o svém působení na základní škole zasláním platného rozvrhu hodin. Během praxe proběhne hospitace s reflexí některého z vyučujících KBES. Zápočet je podmíněn odevzdáním deníku z praxe (záznamy z náslechů, vlastní přípravy na hodinu), kladným hodnocením fakultního učitele, kladným hodnocením hospitujícího z KBES a aktivní účastní na závěrečném kolokviu. Před začátkem semestru jsou studenti vždy e-mailem informováni o průběhu Souvislé pedagogické praxe I, a je jim zaslán harmonogram praxe pro aktuálním semestr, přičemž veškeré termíny uváděné v úvodním e-mailu jsou závazné.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce.

Literatura
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (23.02.2017)

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (23.02.2017)

Souvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo vyšších ročnících gymnázií vždy během čtyřech fakultou stanovených týdnech. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr

Plánování:

-          souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

-          student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

-          je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále viz Podmínky k zakončení předmětu)

Realizace:

-          během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout 10 náslechů ve výuce biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), 10 samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

-          student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

-          Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

Hodnocení studentů:

-          fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování

Praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz Podmínky k zakončení předmětu).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK