PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané pedagogické inovace v současné škole - OKVP15104
Anglický název: Selected pedagogical inovations in nowadays schools.
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (120)
letní:neurčen / neurčen (120)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro KS
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)
Cílem kurzu je osvětlit studentům problematiku pedagogických inovací, jejich teoretická východiska a možnosti praktické realizace v podmínkách současné školy. Jedná se především o ty inovační tendence, které jsou pedagogickou praxí ověřené jako významné a zároveň představují výzvu pro současného učitele. Podstatným tématem inovací je v současnosti také spolupráce učitele na 1. stupni s dalšími odborníky a odbornými rolemi, zvl. v souvislosti s tandemovou výukou a spoluprací s asistentem pedagoga.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s širokými možnostmi inovací v oblasti pedagogiky. Podpořit proaktivní přístup k inovacím. Diskutovat o proměnách v profesi, zejména o spolupráci učitele s dalšími odborníky.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (08.03.2023)

účast na výuce: 4 hodiny

samostudium: 90 hodin

zpracování písemné práce: 6 hodin

Podpora v Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15009

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)

GORDON, Thomas a Julie ŽEMLOVÁ. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015, 325 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-7530-006-5.

GILLERAN, Anne a Caroline KEARNEY, 2014. Rozvíjení klíčových kompetencí žáků prostřednictvím eTwinningu. 1. Brusel: Centrální podpůrné středisko pro eTwinning. ISBN 978-94-9144-063-2. Dostupné také z: http://files.eun.org/etwinning/book2014/CZ_Etwinning_2014.pdf

HEWITT, Des a Susan TARRANT. Innovative Teaching and Learning in Primary Schools. Innovative Teaching and Learning in Primary Schools[online]. London: SAGE Publications, Limited, 2015 [cit. 2022-09-08]. ISBN 1446266680. Dostupné z: doi:10.4135/9781473917385

KRAMPEROVÁ, Lucie a Jan KRŠŇÁK. Jak se učí živě?: rozhovory o inovativních školách. V Praze: DharmaGaia, 2018, 328 stran : černobílé ilustrace, černobílé fotografie - portréty 21 cm. ISBN 978-80-7436-087-9.

MAZÁČOVÁ, Nataša. Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova, 2008. ISBN 978-80-7290-373-3.

NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-7478-768-3.

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

TOMKOVÁ, Anna,  Helena Hejlová, Miroslav Procházka a Marie Najmonová. JČU PedF České Budějovice, 2020. ISBN  978-80-7394-842-9.

ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012, 155 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-247-4100-0.

ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK, 2016. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-217-7.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)

Teoretická východiska pedagogicých inovací

Oblasti pedagogických inovací

Možnosti a limity praktické realizace v podmínkách současné školy

Příklady dobré praxe ze spolupráce učitele  s dalšími pdborníky a učiteli v profesních rolích ve škole, vč. asistenta pedagoga.



 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Nováková (08.09.2022)

Aktivní účast na setkání

Zpracovíní písemné práce v rozsahu 1-2 normostran

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK