PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nové technologie ve vzdělávání II - OKVP15005
Anglický název: Emerging Technologies in Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (36)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jindřich Strejček
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Prerekvizity : OKVP15004
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: HOVORKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2010)
Anotace: Kurz Nové technologie ve vzdělávání II navazuje na kurz NTV1 a prohlubuje znalosti studentů v oblasti interaktivních a webových technologií jako podpůrného nástroje vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jindřich Strejček (21.05.2009)

Kurz má studentům poskytnout prohloubení znalostí k využívání webových technologiích v jejich pedagogické praxi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jindřich Strejček (29.05.2009)

Literatura:

Brdička, B.: Role internetu ve vzdělávání

Záliš Z.: Evropský program bezpečnějšího internetu dostupné z http://www.rvp.cz/clanek/370/518

Další zdroje:

http://www.rvp.cz/clanek/760

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jindřich Strejček (17.02.2010)

seminář

e-learning (fakultní Moodle, Metodický portál rvp.cz, Portál Umim.to)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jindřich Strejček (19.02.2010)

Zpracování projektu na zvolené téma s reflexí významu tohoto projektu pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce nebo pro podporu vlastního profesního rozvoje. Student si vybere jedno z témat které prakticky zpracuje s využitím jím zvolených technologií a toto praktické zpracování doplní o reflektivní denník nebo esej, kterou odevzdá v tištěné nebo elektronické formě.

Volitelná témata projektu:

"Studentské pedagogické portfolio na Metodickém portálu rvp.cz"

  • Součástí přípravy ke státní závěrečné zkoušky z pedagogiky může být tvorba studentského pedagogického portfolia (viz. http://userweb.pedf.cuni.cz/primped/index.php?option=com_content&task=view&id=126&Itemid=118). Metodický portál v modulech wiki a digifolio nabízí možnosti, jak toto portfolio zpracovávat inovativním způsobem. Především nabízí možnosti zapojit do reflexe vlastních pedagogických zkušeností vybrané kolegy nebo učitele z praxe, přehledně archivovat studijní materiály a poznámky ke studiu, učit se spolu s kolegy, částečně nebo úplně publikovat seminární práce či studentské eseje a dát tak jejich tvorbě větší smysl.
  • Student oborů 1.st a K PP, který si vybere ke zpracování toto téma má za úkol vytvořit elektronické portfolio obsahující několik příprav na výuku a jejich reflexe, ukázky použitých výukových materiálů a pomůcek. Alespoň jednu teoretickou (seminární) práci z vybraného předmětu. Tyto materiály bude sdílet s vyučujícím a alespoň se dvěma dalšími kolegy, kteří budou mít možnost poskytovat k těmto materiálům zpětné vazby. U studentů, kteří se věnují studiu učitelství, aniž by zatím učili, může toto portfolio obsahovat libovolné úkoly a práce z jiných kurzů, které absolvují v rámci svého studia (především didaktiky nebo učitelského praktika).

  • Nedávno byl spuštěn portál pro tvorbu žákovských elektronických portfolií Umim.to. Dá se očekávat, že tento portál umožní dětem lepší motivaci k učení a osobnímu rozvoji za předpokladu, že jim k tomu bude poskytnuta dostatečná podpora ze strany učitelů, vedoucích školních klubů a vychovatelů. Podmínkou k tomu je, že se naučí pracovat s programem Mahara, ve kterém je tento portál vytvořen, podobně jako modul Digifolio na Metodickém portálu rvp.cz.
  • Student oboru Vychovatelství, který si vybere toto téma založí skupinu týkající se určitého tématu vhodného pro náplň volného času dětí a mládeže. V rámci této skupiny vytvoří diskuzní fóra, vlastní blog, odkazy na zajímavé webové stránky k tomuto tématu. Obsah skupiny budou sdílet alespoň se 2 dalšími kolegy z oboru vychovatelství.

"Web pro komunikaci s mými žáky a jejich rodiči"

  • Současný web nabízí mnoho aplikací a služeb umožňující tvorbu webu s minimálními počítačovými dovednostmi a znalostmi.(Google weby, estranky.cz, webnode.cz apod.)Některé z těchto webů a služeb mohou výrazně podpořit vzdělávací procesy a komunikaci s žáky nebo rodiči.
  • Student, který se rozhodne pro toto téma, si vybere jednu webovou aplikaci nebo službu, pomocí které vytvoří webové stránky vlastní třídy. Tyto stránky mohou být vytvořeny i v rámci vlastního webu školy, pokud to tento web umožňuje. Předpokladem je možnost administrace těchto stránek samotným studentem.

"Tvorba a sdílení digitálních učebních materiálů nebo her"

  • Učitelé,vychovatelé a asistenti, mají stále častěji k dispozici moderní techniku jako datový projektor, interaktivní tabule nebo hlasovací systémy, díky nimž je možné využívat ve výuce digitální učební materiály(obrázky, video, audio, prezentace, atd.)Samozřejmostí by již měla být možnost tvorby a tisku pracovních listů, testů apod. Přibývá rovněž množství již vytvořených a sdílených materiálů, s nimiž mohou učitelé díky svobodným licencí ušetřit mnoho vlastní práce. Stačí naučit se tyto materiály vyhledávat, sdílet a především porozumět jejich licencím a naučit se je aplikovat.
  • Student, který si vybere toto téma vytvoří soubor 2 - 5 učebních materiálů (např. pracovních listů, prezentací, prezentace pro interaktivní tabule, učební texty, videa, audia apod.). Tyto materiály mohou být původní nebo přepracované od jiných autorů pro podtřeby výuky vlastních žáků s respektováním pravidel licence Creative Commons. Alespoň jeden z těchto materiálů bude sdílen na Metodickém portálu buď v modulu DUM nebo WIKI.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jindřich Strejček (19.02.2010)

Skupina oborů I.ST a N PPP

  • Web jako zdroj informací, materiálů a námětů k výuce II.
  • Web v podpoře výuky II.
  • Web v podpoře komunikace s žáky a rodiči II.
  • Web v podpoře plánování výuky a spolupráce mezi učiteli II.

Skupina oborů BC-VYCH

  • Web v podpoře komunikace s žáky a rodiči II.
  • Tvorba žákovských portfolií na portálu Umim.to
  • Weby a webové aplikace pro podporu zájmových činností dětí a mládeže

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK