PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Věda a technika pro děti - OKVP1420
Anglický název: Science and Technology for Children
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (31)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)
V poslední době jsme svědky zhoršování vzdělávacích výsledků českých žáků v přírodovědných předmětech, tedy v oblasti, kde jsme ještě v minulé dekádě patřili ke světové špičce. Současně čelíme nezájmu mladých lidí o studium přírodovědných předmětů. To vše významně ohrožuje budoucnost našeho národního hospodářství. Seminář se zaměřuje na různé méně běžné možnosti, jak zpřístupňovat svět přírodních věd a techniky dětem, a to již od mladšího věku. Klade si za cíl především ukázat jednoduché a přitom zajímavé činnosti, které může učitel bez nároků na složité pomůcky a vybavení provádět s dětmi již v mateřské školce, běžné třídě prvního stupně nebo školní družině. Zaměříme se na obory, které nejsou na naší fakultě zastoupeny samostatnými pracovišti a jsou pro děti zajímavé (astronomie a kosmonautika, meteorologie, fyzika) nebo jsou aktuální pro porozumění současné společnosti (solární a jaderná energetika, technické aspekty ochrany životního prostředí, technické základy telekomunikací a médií). Proto jádrem předmětu budou na jedné straně jednoduché pokusy, řešení úloh a otázek, které děti kladou, exkurze s vědeckotechnickou tématikou. K jednotlivým činnostem/pokusům budou poskytovány výklady poskytující jednak porozumění prováděným činnostem, jednak uvádějící do světa vědy a techniky prostřednictvím zajímavých příběhů významných osobností.
Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)

Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Praha : ÚIV 2008.

Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základní školy. Praha : ÚIV 2010.

Různé sbírky nápadů a přírodovědných činností pro děti (bude upřesněno na přednášce).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: DVORD4AP (04.02.2013)

Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).

Sylabus
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)

1. Příběh moderní vědy a techniky. 2. Co patří do přírodovědné gramotnosti. 3. Dětské koncepce přírodních jevů a práce s nimi. 4. Pokusy a pozorování s dětmi, zajímavé přírodovědné problémy (voda, vzduch, elektřina a magnety, světlo, meteorologické jevy, hvězdná obloha). 5. Věda a technika v moderní společnosti (kontroverzní témata - jaderná energetika a energetika obecně, robotika?). 6. Věda a technika v umění a kultuře. 7. Vycházky a exkurze (infrastruktura města - technologie a inženýrské sítě, Prahou za astronomickými památkami, průmyslové dědictví Prahy a jejího okolí).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: DVORD4AP (04.02.2013)

Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK