PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spravedlivost ve vzdělávání - OKVP14010
Anglický název: Equity in Education
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
Zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělání je ústředním tématem vzdělávacích politik všech vyspělých zemí. V tomto kurzu se budeme zabývat tím, co spravedlivý přístup ke vzdělání znamená, jaké klade požadavky na organizaci vzdělávacího systému i na práci učitelů. Cílem kurzu je podrobit současné vzdělávání v České republice kritické analýze, a to na základě zjištění empirických výzkumů i srovnání se vzdělávacími systémy jiných zemí. Budeme se podrobně věnovat selektivnosti českého vzdělávacího systému (víceletá gymnázia, výběrové školy, "zvláštní školy"), otázkám přístupu ke vzdělání pro různé skupiny žáků (sociálně-ekonomická podmíněnost dosaženého vzdělání, vzdělanostní nerovnosti), vzdělávání Romů v českém vzdělávacím systému, ale také tomu, co žáci považují za spravedlivé a jaké nespravedlivosti ve škole zažívají, jak vypadá spravedlivé hodnocení žáků a nespravedlivostí spojenou s udělováním odměn a trestů. Blíže jsou jednotlivá témata rozepsána v sylabu kurzu.
Literatura
Poslední úprava: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (11.10.2009)

Gabal, I. et al. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorbční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.

Greger, D.; Ježková, V. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006.

Greger, D. Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: PAIDO, 2004, s. 362-370.

Matějů, P.; Straková, J. (eds.) (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.

Sylabus
Poslední úprava: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2010)

Témata kurzu:

1. Spravedlivost ve vzdělávání: základní pojmy a teorie.

  • rozdíl mezi rovností a spravedlivostí.

  • základní přehled k pojetí spravedlivosti (utilitarismus, Rawlsova teorie spravedlnosti, libertariáni - F.A. Hayek, R. Nozick)

  • 3 pojetí konceptu rovnosti příležitostí ve vzdělávání - rovnost v přístupu ke vzdělávání, rovnost podmínek vzdělávání, rovnost výsledků vzdělávání
  • vzdělanostní nerovnosti a teorie jejich vysvětlení - modernizační teorie a sociálně-psychologický model Blaua a Duncana, teorie kulturní a sociální reprodukce (Bourdieu, Bernstein, Bowles a Gintis), teorie racionálního jednání (Boudon, Goldthorpe, Breen)
  • inkluzívní vzdělávání

2. Časná diferenciace žáků v ČR a její dopady na kvalitu a spravedlivost vzdělávání - mezinárodní srovnání

  • vysvětlení pojmů vnější a vnitřní diferenciace, její výhody a nevýhody, příklady v ČR

  • co říkají výzkumy o důsledcích rozdělování žáků do různých typů škol podle jejich schopností?

  • znovu-zavedení víceletých gymnázií v ČR v roce 1990 a následné pokusy o jejich zrušení.

  • seznámení s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS - dosahují země, které rozdělují žáky do různých typů škol v rámci povinné školní docházky lepší výsledky vzdělávání než země, které takové rozdělování neprovádí?

3. Jak se pozná spravedlivý vzdělávací systém?

  • porovnávání spravedlivosti vzdělávacích systémů různých zemí na základě systému indikátorů

  • ukázka porovnání spravedlivosti vzdělávacích systémů všech 27 států EU - jak si stojí ČR a je Finsko skutečně šampión?

  • jak se pozná spravedlivá škola?

4. Vzdělávání Romů v ČR - opatření české vzdělávací politiky a jejich (ne)účinnost

  • seznámení se situací vzdělávání Romů v ČR;

  • opatření na podporu vzdělávání romských žáků - Asistenti učitele, přípravné ročníky aj.

  • jak dál?

5. Přístup k různým skupinám znevýhodněných žáků v Evropě

  • různé přístupy ke vzdělávání imigrantů, sociokulturně znevýhodněných žáků, podpora integrace a sociální koheze

  • přístupy orientované na podporu znevýhodněných oblastí (area-based approach např. Anglie EAZ nebo EPA, Francie - ZEP), přístupy ke znevýhodněným sub-populacím (imigrantům aj.)

  • příklady pozitivní diskriminace či afirmativní akce v různých vzdělávacích systémech EU (např. multi-agency wokring, komunitní školy aj.)

6. Co žáci považují za spravedlivé a co chtějí od svých učitelů?

  • prezentace výsledků mezinárodního výzkumu srovnání ČR, Anglie, Belgie, Francie, Itálie

  • spravedlivost hodnocení a udělování pochval a trestů

  • jak hodnotit žáky spravedlivě?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK