PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - OKVP14007
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Neslučitelnost : OKB2314101, OKB2317001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (26.08.2010)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)

Cílem kurzu je umožnit studentům seznámit se základními pojmy a inspirovat se při hledání adekvátních metod pro výuku multikulturní výchovy.

Literatura -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2010)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.

ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999.

ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající.

Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.

ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2

RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997.

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách

Internetový portál: www.varianty.cz

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)

Požadavky na klasifikovaný zápočet

Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy a pro jeho zpracování mohou zvolit jednu ze tří forem:

? seminární práci

? poster

? power pointovou prezentaci

Sylabus -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)

? multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;

? vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy);

? kulturní zvyklosti různých národů a etnik;

? rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;

? aktuální témata pro výuku MV;

? zdroje informací pro výuku MV;

? specifické metody výuky MV s ukázkami

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK