PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmatematická výchova B - OKPV10008
Anglický název: Pre-mathematical education B
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)
Obor předmatematická výchova, rozvoj prostorové a rovinné orientace, paměti, stimulace tvorby a zpracování představ o tvarech reálných objektů, jejich polohách, velikostech, vzájemných polohách, jejich změnách, vnímání symetrií, počátky pojmotvorného procesu, na kterém bude stavět školní geometrie, rozvoj jazyka, proces simplifikace, různé druhy transformací. Seminář se opírá o konektivní didaktické struktury připravující dítě na školní matematiku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Cílem předmětu je vytvořit základní představu o Předmatematické výchově v mateřské škole, případně doplnit témata, která chyběla ve studiu učitelství pro mateřské školy, v oboru učitelství pro 1.st. ZŠ, v oboru předškolní pedagogika, speciální pedagogika či oboru vychovatelství.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)

Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003
Kaslová, M. Předmatematické představy v mateřské škole RAABE
Kaslová, M. Vývoj dětské stavby
Sopardová Otestujte své dítě
Kuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů
Oprapravilová Rok v mateřské škole
5x Filip
Těšíme se do školy
Petr a Hanka jdou do školy
Rok v mateřské škole
Šimonovy listy
Dále aktuální literatura dle potřeb na semináři.

Seminář podpořen texty na Moodlu.

Metody výuky -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednáška s prvky dílny.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2009)

ústní ZK (dvě otázky: jedna dle výběru studenta, druhá dle toho, kterou otázku vytáhne z nabídky )

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Dítě a prostor (pozorování statického a dynamického okolí, dítě jako aktér).

Rozdíl mezi světem prostoru a světem roviny.

Cesta od porovnání a poměřování k základům míry (hry).

Zvětšování a zmenšování jako procesy k pochopení reprodukce na bázi shodných zobrazení.

Vývoj stavby.

Rozvoj jazyka jako nástroje pro orientaci v prostoru (předložky, příslovce, slovesa).

Poznávání tvarů předmětů (hmat, zrak, manipulace, tvorba modelování, odléváním, odkrajováním a podobně),

identifikace tvarů, možnosti pohybu jednotivých předmětů.

Rozvoj pravo-levé orientace, jeho úskalí (včetně blokujících aktivit), diskutabilní prvky v současné diagnostice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK