PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Matematika a volný čas - OKPV10005
Anglický název: Mathematics and free time
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (400)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Na základě praktických činností i s použitím prožitkové matematiky a nových technologií studenti objevují v rámci kurzu vybrané vztahy mezi obory. Problematika bude zasazena do širšího kulturního rámce a propojena hlouběji s obory antropomatematika a etnomatematika. U outdoorové matematiky bude posílen akcent na zasazení do didaktických struktur a vyhodnocení didaktických situací.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.

Ukázat studentům,jak je možné využívat volnočasových aktivit dítěte/žáka k tvorbě didaktických situacích, ve kterých má šanci lépe pochopit matematickou podstatu látky, být motivován pro matematiku.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

8 h přímé výuky ve dvou blocích, 56 h samostudium zdrojů nejen vzhledem k probíraným tématům, ale i dle vlastního zaměření, či ve vztahu konkrétní případové studie v ZŠ; ppříprava práce, realizace s žáky a její prezentace 46 h

při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams

Název týmu MaVČ 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Brousseau, G. Theory of didactical situation.
Kaslová, M. Číslo a tělesná, hudební a literární výchova RAABE
Kaslová, M. Matematika a český jazyk. RAABE
Kaslová, M. Outdoor mathematics UK PEDF, Praha 2008 (pracovní listy pro zahraniční studenty)
Kadeřávek: Geometrie a umění
Sborníky 2 dny s diaktikou matematiky od 1996
Sborníky ICME 1996, 2000, 2004, 2008
Internetové zdroje dle výběru témat studenty.

Speciálním zdrojem jsou interaktivní nástěnky KMDM ve 3.p. v budově M. Rettigové (pilotně odzkoušeno v předchozích dvou ak. letech)

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

2x práce v exteriéru (oba termíny), 1x práce s interaktivní tabulí, práce s knihou, práce s internetem, 2-3 práce s hrami - převládá práce dvojic, skupin.

Nově bude vytvořem 2 h blok pro přímou práci se žáky.

Na práci v exteriéru je potřeba: fotografický aparát, blok, psací potřeby, deštník.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

80% účast aktivita na semináři, vlastní referát v písemné i mluvené podobě (předneseno ostatním ve skupině)

Část kurzu se odehraje mimo budovu: procházka městem  se zaměřením na vybrané matematické  pojmy a zvolené tématické okruhy vztahující se k městu či povoláním a zájmovým činnostem ve mětstě.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

1. Matematika a architektura (slohy, osová souměrnost, půdorysy, rozměry, odhady, světlo a stín, tvary jako dekorace, transformace 3D-2D, podobnost a podobně), matematika a volný prostor, matematika a historie.
2. Matematika folklor, Antropomatematika a etnomatematika, Matematika a Tělesná výchova, sport, poznáním sportů k tvorbě úloh žáky i učitelem, prvky statistiky a pravděpodobnosti v tělesné výchově.
3. Matematika a výtvarné umění (ornamentika a secese, geometrizující prvky v umění, kubismus, Vasarely, fraktály), návštěva výstavy.
4. Hudební výchova, hudba a matematika nejen práce se zlomky, závislosti, prvky kombinatoriky, tvorba specifických představ, hudební díla inspirovaná matematikou.
5. Literatura a tvorba prostorových představ, alternace k vyjádření kvantity v beletrii, Sci-fy a matematika, hledání spojitostí, využitelnost v různých tématech.
6. Hry a jejich matematická podstata, role motivační, role přípravná (rozvoj schopností, rozšíření slovní zásoby), role prohlubující, aplikační, terapeutická.

7. Vymezení pojmů: outdoorová matematika, matematická procházka, prvky matematiky v jiných předmětech, přesahy předmětů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK