PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nadprůměrné dítě v matematice - OKPV10004
Anglický název: Talented pupil in mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Cílená volba aktivit pro žáky, volba forem a metod práce s nadprůměrným žákem prvního stupně, specifika komunikace s nadprůměrným žákem, komunikace s jejich rodiči.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Příprava studentů na práci s nadprůměrným žákem v matematice v praxi ZŠ.

Inovace: identifikace nadprůměrného dítěte ve věku 5-11 let.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Kurz představuje 8 h prezeční výuky, dále samostudium v rozsahu 32h, 40h dle akreditace odpovídá přípravě, sepsání a rozboru závěrečné práce.

V případě on-line výuky budeme pracovat s Microsoft Teams:

 

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a59e6193cf81b4144912c87990f207a48%40thread.tacv2/conversations?groupId=e908cc21-8a78-40be-a417-b1e49f1f8d94&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Studium materiálů, příprava závěrečné práce odpovídá hodinové dotaci cca 85 h.

 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Základní literatura:
Ani jeden matematický talent nazmar (Sborníky, JČMF: Hradec Králové 2003 - 2019)

články od Š. Portešové (např. in sborník Dva dny s DM 2020)

Medina, J. Pravidla mozku (Computer press 2012)
Učebnice matematiky a sbírky úloh (Fortuna SPN, Fraus, Nová škola Brno, Prodos, Prométheus, a další)
Webové stránky MŠMT
Internetové stránky doporučené JŠMF - SUMA , sborníky: Ani jeden matematický talent nazmar, Dva dny s didaktikou  matematiky a pod.

KASLOVÁ, Michaela. Pangea v kontextu matematických soutěží. In: FUCHS, Eduard. Jak učit matematice žáky ve věku 10 - 16 let?. Praha: JČMF, 2017, s. 101-127.
Doplňková literatura na semináři ke konkrétním problémům.

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Přednáška v kombinaci s dílnou.

Inovace Využití moodlu, popřípadě ukázka práce s nadprůměrnými žáky.

V případě on-line výuky se budeme opírat zčásti o portál www.pangeasoutez.cz

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

seminární práce na jedno z témat:
a) analýza žákovských řešení
b) tvorba série úloh pro nadprůměrné k vybranému tématickému celku
c) popis práce s nadprůměrným žákem po dobu 2 - 3 měsíců (dvakrát týdně)
d) jiné téma po dohodě

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Problematika identifikace nadprůměrného žáka, vymezení pojmů urychlený vývoj, nadprůměrnost, talent, nadání.
Možnosti práce s nadprůměrným žákem, pozitiva a úskalí.
Běžné třídy versus speciální třídy.
Legislativa a práce s nadprůměrným žákem, komunikace s rodiči, spolupráce s výchovnými poradci, pedagogickými centry; individuální studijní program, role nadprůměrného žáka v hodinách matematiky a jejich hodnocení.
Volba a řešení úloh, hodnocení, stupňování obtížnosti úloh, stupňování nároků na žáka.
Strategie prohlubování, rozšiřování, nebo předbíhání učiva, diskuse.                                                                                                                                      

Tvorba individuální studijného plánu pro nadprůměrného žáka.   

Projekt, skupinová práce, typy spolupráce ve skupině; referát, domácí úkol a nadprůměrný žák.
Specifika nadprůměrných v matematice (rozdíly od obecných charakteristik v psychologii a pedagogice).

Inovace: Současné příčiny ztráty talentů na prvním stupni.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK