Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Cílená volba aktivit pro žáky, volba forem a metod práce s nadprůměrným žákem prvního stupně, specifika komunikace s nadprůměrným žákem, komunikace s jejich rodiči.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Special choice of matehamtical activities for gifted pupils; choice of their forms and method of learning; specics phenomena in communication; communication texcacher and gifted pupil, teacher and pupilś perents.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Příprava studentů na práci s nadprůměrným žákem v matematice v praxi ZŠ.
Inovace: identifikace nadprůměrného dítěte ve věku 5-11 let.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Student will be prepare to detecte and teache gifitd pupil (from 5 to 11 years old)
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)
Kurz představuje 8 h prezeční výuky, dále samostudium v rozsahu 32h, 40h dle akreditace odpovídá přípravě, sepsání a rozboru závěrečné práce.
V případě on-line výuky budeme pracovat s Microsoft Teams:
Studium materiálů, příprava závěrečné práce odpovídá hodinové dotaci cca 85 h.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)
Základní literatura: Ani jeden matematický talent nazmar (Sborníky, JČMF: Hradec Králové 2003 - 2019)
články od Š. Portešové (např. in sborník Dva dny s DM 2020)
Medina, J. Pravidla mozku (Computer press 2012) Učebnice matematiky a sbírky úloh (Fortuna SPN, Fraus, Nová škola Brno, Prodos, Prométheus, a další) Webové stránky MŠMT Internetové stránky doporučené JŠMF - SUMA , sborníky: Ani jeden matematický talent nazmar, Dva dny s didaktikou matematiky a pod.
KASLOVÁ, Michaela. Pangea v kontextu matematických soutěží. In: FUCHS, Eduard. Jak učit matematice žáky ve věku 10 - 16 let?. Praha: JČMF, 2017, s. 101-127. Doplňková literatura na semináři ke konkrétním problémům.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Základní literatura: Ani jeden matematický talent nazmar (Sborníky, JČMF: Hradec Králové 2003, 2005, 2007, 2009) Učebnice matematiky a sbírky úloh (Fortuna SPN, Fraus, Nová škola Brno, Prodos, Prométheus, a další)
Medina J. Pravidla mozku (Computer presss 2012) Webové stránky MŠMT Internetové stránky doporučené JŠMF - SUMA Doplňková literatura na semináři ke konkrétním problémům.
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)
Přednáška v kombinaci s dílnou.
Inovace Využití moodlu, popřípadě ukázka práce s nadprůměrnými žáky.
V případě on-line výuky se budeme opírat zčásti o portál www.pangeasoutez.cz
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Přednáška v kombinaci s dílnou.
Moodle
Innovation: exemple How to work with gifted pupils.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)
seminární práce na jedno z témat: a) analýza žákovských řešení b) tvorba série úloh pro nadprůměrné k vybranému tématickému celku c) popis práce s nadprůměrným žákem po dobu 2 - 3 měsíců (dvakrát týdně) d) jiné téma po dohodě
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)
Problematika identifikace nadprůměrného žáka, vymezení pojmů urychlený vývoj, nadprůměrnost, talent, nadání. Možnosti práce s nadprůměrným žákem, pozitiva a úskalí. Běžné třídy versus speciální třídy. Legislativa a práce s nadprůměrným žákem, komunikace s rodiči, spolupráce s výchovnými poradci, pedagogickými centry; individuální studijní program, role nadprůměrného žáka v hodinách matematiky a jejich hodnocení. Volba a řešení úloh, hodnocení, stupňování obtížnosti úloh, stupňování nároků na žáka. Strategie prohlubování, rozšiřování, nebo předbíhání učiva, diskuse.
Tvorba individuální studijného plánu pro nadprůměrného žáka.
Projekt, skupinová práce, typy spolupráce ve skupině; referát, domácí úkol a nadprůměrný žák. Specifika nadprůměrných v matematice (rozdíly od obecných charakteristik v psychologii a pedagogice).
Inovace: Současné příčiny ztráty talentů na prvním stupni.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Problematika identifikace nadprůměrného žáka, vymezení pojmů urychlený vývoj, nadprůměrnost, talent, nadání. Možnosti práce s nadprůměrným žákem, pozitiva a úskalí. Běžné třídy versus speciální třídy. Legislativa a práce s nadprůměrným žákem, komunikace s rodiči, spolupráce s výchovnými poradci, pedagogickými centry; individuální studijní program, role nadprůměrného žáka v hodinách matematiky a jejich hodnocení. Volba a řešení úloh, hodnocení, stupňování obtížnosti úloh, stupňování nároků na žáka. Strategie prohlubování, rozšiřování, nebo předbíhání učiva, diskuse. Projekt, skupinová práce, referát, domácí úkol a nadprůměrný žák. Specifika nadprůměrných v matematice (rozdíly od obecných charakteristik v psychologii a pedagogice).