PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy logiky a logického myšlení I - OKPV10002
Anglický název: Foundation of logic and logical thinking 1
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Uvažování, usuzování, výrok jako nositel úplné informace posouditelné co do pravdivosti/správnosti, význam pro metody řešení a řešení slovních úloh. Logické myšlení jako součást kritického myšlení. Diagnostika dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)

Přitáhnout pozornost studentů k uplatnění základů logiky ve vyučování nejen v matematice; pochopit vztah mezi logikou a jazykem používaným v komunikaci s dětmi, se žáky.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

v případě výuky on-line bude použito Mirosoft Teams

název týmu ZLaLM: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a25f5481ccc1143328add29408e81fd57%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=70733be7-20b5-4a26-b7d2-e0caf55974e5&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Studium: přímá výuka 4 h, samostudium a úkoly v Moodlu 60 h; příprava na test 26 h

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Zelina: Přehled středoškolské geometrie. SNTL, Praha
Znám: Logika
Varga: Cokoli k logice a didaktice matematiky
Cvirko-Godycki, J. Jak přelstít čarodejnici
Hrnčíř, S. Únos krále hádanek

Kaslová: Prelogické myšlení In Rozvíjení předmatematické gramotnosti u předškolních dětí

Kaslová, M. Role ANO/NE (EME 2014)

Kaslová, M. Je to pravda? https://jum.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/06/JUM_2021_sbornik.pdf
Další dle potřeby a zájmu na semináři.

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Kombinace samostudium, přednáška, cvičení.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

100% účast ve výukce, aktivita,
test KS (lze používat poznámky z přednášky i jinou literaturu), test trvá 60 minut; student má nárok nejvýše na dva opravné testy (dosud studenti zvládli test zpravidla na poprve); data testu dohodneme ve výuce.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

1. Výroky, jejich druhy, tvorba výroků v různých oborech, v různých etapách zrání dítěte. Vyjadřování celou větou nestačí - diskuse.
2. Hodnocení jednoduchých výroků ve hrách a v matematice, úplnost informací a Kapitánské úlohy.
3. Výroky a výchova k občanství, mravní výchova, zadání slovních úloh, práce s tiskem, role otázky, strom třídění a strom řešení.
4. Logické spojky a jejich alternace v českém jazyce s ohledem na kontext (obsah sdělení, volbu sloves).
5. Uvažování, usuzování, Sudoku, Zebry a jiné úlohy.

6. Výzam ne, ne- pro rozvoj matematického a kritickéhomyšlení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK