PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inkluzivní pedagogika - OKNZ1S010B
Anglický název: Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.10.2019)
Předmět se věnuje klíčovým tématům inkluzivní pedagogiky. Jeho cílem je seznámit studenty s principy a metodami práce s žáky v inkluzivním vzdělávání. Studenti si osvojí legislativní předpisy upravující tzv. společné vzdělávání v tuzemsku, získají orientaci v zahraničních trendech a v rozdílných podmínkách realizace inkluzivního vzdělávání ve světě. Budou vedeni k identifikaci role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivních podmínkách a k vyhodnocování efektů i rizik společného vzdělávání. Získají přehled o poradenských službách provázejících inkluzivní proces ve školách. Témata: 1. Filozofie inkluzívního vzdělávání, principy, hodnoty, cíle. 2. Legislativní aspekty a vývoj inkluzívního vzdělávání u nás a v zahraničí. 3. Inkluze jako výzva pro školu - její kulturu, politiku a praxi. 4. Hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání. 5. Inkluzivní výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky. 6. „Odlišnost“ jako téma výuky na všech stupních škol, inkluzivní pojetí kulturní diverzity. 7. Role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzívní praxi. 8. Zajištění a reflexe učebního pokroku žáků, formativní hodnocení. 9. Poradenské služby v inkluzívní škole.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.10.2019)

ADAMUS, P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. Evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN: 978-80-7510-190-7

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe.Praha: GradaPublishing,a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L.,TRNKOVÁ, K., POL, M.,  LUKAS, J.Řízení inkluze  ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN 978-80-210-8037-9.

NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K. a HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

Organizace OSN pro vědu, kulturu a vzdělávání (UNESCO): Prohlášení ze Salamanky

(TheSalamancaStatement) a Akční rámecpro vzdělávání dětí a dospělýchse speciálními vzdělávacími potřebami, OSN 1994.

WATKINS, A. (ed.) Profil inkluzivního učitele, Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012, ISBN 978-87-7110-317-5.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK