PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Techniky sdílení profesních zkušeností - OKNZ1Q034B
Anglický název: Sharing professional experience and collegual support
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:15/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Předmět nabízí seznámení s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata kurzu: 1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími; 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců; 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik; 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.; 5. Organizace a pravidla vybraných technik; 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy; 7. Praktické ukázky vybraných technik.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.

HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin.  Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004.

PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.

SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.

CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.

https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399

www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7815

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK