PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace ve škole (učitel, ředitel, žák, rodič a asistent) - OKNZ1Q029B
Anglický název: Effective Communication in Schools (teacher, principal, pupil, parents and assistant teacher)
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:5/0, KZ [HS]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. 1. Komunikace a pedagogická komunikace 2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. 3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou 4. Kritická místa komunikace ve škole 5. Nácvik základních komunikačních dovedností
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU 1995.

SVATOŠ, T. a MAREŠ, J. (ed). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus 1993, s. 28-32.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0085-7.

ROLLNICK, S. ,  KAPLAN, G., RUTSCHMAN, R.  Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál, 2017 

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

Metody podpory distančního studia: Písemné materiály, videonahrávky

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

Sylabus kurzu: 

Komunikace jako základní nástroj našeho vývoje i identity - teoretický vstup

Základní znaky komunikace - symetrická a asymetrická komunikace. Studenti rozpoznají typy komunikace a její funkce v různých sociálních situacích. Zařadí je do kontextu instituce školy a jejíc funkcí a porozumí rizikům.

Pozitivní a partnerská kounikace. Studneti analyzují a aplikují různé podoby komunikace na konkrétním materiálu. 

Techniky komunikace. Studenti si vyzkouší základní techniky. 

Konflikty a jejich řešení. Analýza typů konfliktů, dovednost jim předcházet. Nácvik řešení. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

 Krátký písemný úkoly v podobě popisu vlastní zkušenosti v komunikačních situacích 

 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodlu zde.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK