PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí - OKNZ1Q027B
Anglický název: Mediated learning and cognitive development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 5/0, KZ [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina. Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje. Obsahová struktura kurzu: 1. Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi. 2. Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení; zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení 3. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 4. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence. 5. Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie. 6. Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina 7. Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce. 8. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce. 9. Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se. 10. Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 77,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)

Základní literatura:

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

 

Doporučená literatura:

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.

BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306.  (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)

BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (12.12.2019)

Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi

 

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

 

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
  • 80% prezence (diskuse a skupinové aktivity)
  • individuální seminární práce písemná: vypracování přípravy vyučovací hodiny v souladu s principy zprostředkovaného učení
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.12.2019)

kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK