PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní neúspěšnost - kazuistické semináře - OKNZ1Q020B
Anglický název: School failure - case study seminars
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: 40 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umožníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků. Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí. Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním. Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno, Computer Press, 2010.

COSTA, C., CARDOSO, A. P., LIMA, M. P., FERREIRA, M. a ABRANTES, J. L. Pedagogical Interaction and Learning Performance as Determinants of Academic Achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2015, 171(1), 874-881.

ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001.

HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.

HRABAL, V. a PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

KOLÁŘ, Z a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009.

KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová et al., Pedagogicko-psychologické poradenství I.. Vybrané problémy. Praha: PedF UK, 2005.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Praha: Pedf UK, 2002.

POKORNÁ, V. Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In. Hadj Moussová, et al., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK, 2004.

VIKTOROVÁ, I. Co je školním úspěchem. Pedagogika. 2004, XLIV(1), 38-42.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (02.11.2023)

Aktivní účast, zpracování seminární práce

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (02.11.2023)

Dostupné v Moodlu na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15699

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK