PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané výchovné problémy - OKNZ1P033B
Anglický název: Selected Educational Issues
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)
Studenti se v rámci předmětu seznámí s konkrétními výchovnými problémy ve škole, nekázní, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy. Budou také analyzovány příčiny, resp. faktory, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji, různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet, nebo je následně řešit.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)

íle předmětu:

  1. Studující charakterizuje příčiny a okolnosti problémového chování dětí a dospívajících.
  2. Analyzuje modelové situace výchovných problémů žáků ve školním prostředí, navrhne možná řešení a prokáže znalost kázeňských opatření definovaných zákonem a doporučené postupy pro jejich udělování.
  3. Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.

Výsledky učení:


Studující:

  • S využitím poznatků z oblasti rizikového chování popíše kontexty problémového chování a projevů nekázně v současné škole.
  • Navrhne možné přístupy k problémovému chování a řešení vybraných výchovných problémů, argumentuje výběr postupů.
  • Prokáže znalost procesu utváření pravidel a práce s nimi ve školním prostředí a využití odměn a trestů.
  • Definuje ve správném kontextu pojmy: školní řád, výchovná opatření, kázeňská opatření.
  • Vysvětlí a argumentuje doporučené postupy pro udílení výchovných opatření ve školním prostředí, vyjmenuje opory v legislativě při rozhodování o udělení.
  • Objasní a zdůvodní nutnost prevence rizikového chování. Prokáže znalost preventivních strategií.
  • Navrhne možnosti spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.

 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)
  • Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin.  Příprava na zápočet 15 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (23.06.2023)

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)

1. Kontexty problémového chování dětí a dospívajících.

2. Přístupy ke studiu problémového chování.

3. Typologie výchovných problémů v současné škole.

4. Příčiny výchovných problémů.

5. Prevence a řešení vybraných výchovných problémů.

6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích
  • analýza konkrétního školníího řádu dle zadané struktury s využitím poznaků z prostudované doporučené literatury (zadání v Moodle, bude předsaveno na semináři)
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (29.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK