PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané osobnosti pedagogického myšlení - OKNZ1P009B
Anglický název: Selected personalities of pedagogical thinking
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (08.01.2024)
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce. Cílem předmětu je poskytnout posluchačům příležitost lépe porozumět významným postavám pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (08.01.2024)

Studujující

  • vysvětlí význam historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení;
  • pojmenuje přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi;
  • analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi;
  • porovnává odlišné, avšak srovnatelné názory vybraných myslitelů a diskutuje kontext vzniku komparovaných názorů;
  • vyjadřuje a zdůvodňuje své názory na vybrané jevy z oblasti výchovy a vzdělávání a reflektuje podmíněnost svých názorů.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (08.01.2024)

CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkazVýbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN.

CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovyGalerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem.

CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

ZICHA, Zbyněk (2014). Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Edice z dějin pedagogiky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (08.01.2024)

Tematické okruhy:

1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana.

2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais).

3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku.

4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství.

5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi.

6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg.

7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda.

8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století.

9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2023)

Podmínkou absolvování předmětu je

  • průběžné plnění zadávaných úkolů
  • aktivní účast na výuce
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu pro udělení zápočtu a jeho obhájení
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2023)

Kurzje podpořen studijní oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15112

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK