PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Autorita ve výchově / Authority in Education - OKNZ1P005B
Anglický název: Authority in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (06.10.2021)
Předmět se zaměřuje na místo autority v edukaci, její vymezení, chápání, proces jejího budování a uplatňování. Studenti se seznámí s okolnostmi účelného využití autority ve výchově, a to v nejrůznějších souvislostech. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou budování a uplatňování autority ve edukaci. Předmět rovněž poskytne studentům nástroje ke zjišťování interakčního stylu učitele, který je jedním ze základních kamenů budování autority. 1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost). 2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2020, RVP, ŠVP). 3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém). 4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost). 5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání. 6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou). 7. Autorita a škola (alternativní školy). 8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování). 9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních). 10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (12.09.2023)

2 ETCS odpovídá 52 hodinám:

samostudium literatury (10 hodin),

práce s oporami (10 hodin),

úkoly (20 hodin),

příprava k ohniskové skupině a účast na ní (12 hodin).

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (06.10.2021)

VALIŠOVÁ, A. (Ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.

VALIŠOVÁ, A. (2013). Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu [pdfdokument]. Dostupné z: http://is.vstecb.cz/do/5610/OPP/Informace/OP_VK/1711845/2302503/2302538/

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. & ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

KYRIACOU, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK