PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s reflexí - OKNZ1P003A
Anglický název: Pedagogical and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Lucie Černá
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Korekvizity : OKNZ1P001A
Záměnnost : OPNZ1P003A
Je prerekvizitou pro: OKNZ1Q011B, OKNZ1Q035B, OKNZ1Q013B, OKNZ1Q014B, OKNZ1Q015B, OKNZ1Q016B, OKNZ1Q017B, OKNZ1Q018B, OKNZ1Q019B, OKNZ1Q020B, OKNZ1Q026B, OKNZ1Q027B, OKNZ1Q028B, OKNZ1Q029B, OKNZ1Q030B, OKNZ1Q033B, OKNZ1Q034B, OKNZ1Q012B
Je záměnnost pro: OPNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (27.01.2022)
Předmět seznamuje studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Především se soustředí na interakce učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu a související nevýukové činnosti. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovat obecně pedagogické a psychologické aspekty výuky podle zadání portfolia.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (27.01.2022)

Cíl: Studující ve skupině analyzuje vzdělávací a výchovné situace z psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické perspektivy. Získané poznatky o výukové a mimovýukové činnosti vyučujících porovná s odpovídajícími dokumenty. S oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (01.09.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu reflexního semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zápočet 10 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (27.01.2022)

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (Ed., 2008). Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce Portfoliem z pedagogicko-psychologické praxe (v Moodle)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (27.01.2022)
Tematické okruhy dle portfolia:
Pedagogická část: Pedagogická komunikace a strategie vyučování, Pedagogická práce vyučujících se zaměřením na vybrané aspekty, zpracování Závěrečné reflexe.
Psychologická část: Pravidla, třídní pravidla, školní řád
Aktivity studentů ve škole:
1. zaměřené náslechy vyučovacích hodin
2. analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy
3. analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky
4. vypracování analýzy dle portfolia
5. tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava prezentace volitelného tématu dle portfolia
6. sběr dat k psychologické části portfolia
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (27.01.2022)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na praxi, 100% účast,
  • absolvování náslechů a reflexí,
  • plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe.
  • vypracování a odevzdání úkolů, - porfolio do Moodle, nebo jejich prezentace.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK