Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi zkoumání vybraných jevů ve vzdělávání. Učitel dnes a denně stojí před řadou otázek a mnozí lidé nabízejí odlišné odpovědi. Věda a výzkum pak jsou v současnosti mnohdy považovány za objektivního rozhodčího, ke kterému upíráme zraky. Jak ale výzkum může odpovídat na řadu otázek, které si kladou učitelé, rodiče, tvůrci vzdělávací politiky či sami žáci? Například na následující otázky:
Jaké mají znalosti a dovednosti čeští žáci ve srovnání se zahraničím? Jak souvisí kvalifikace učitele s výsledky učení žáků? Je zadávání domácích úkolů žákům efektivní výukovou strategií? Jak měřit výsledky učení žáků a co je nejvíce ovlivňuje? Jak se měří klima školní třídy či celé školy? Jak rodiče volí školu a proč je to pro ně důležité? A kdo častěji volí odklad školní docházky?
V tomto kurzu si představíme řadu konkrétních výzkumných otázek užitečných pro učitele a několik odlišných výzkumů, které na ně hledaly odpověď. Vedlejším efektem pak je i vlastní seznámení studentů se zjištěními výzkumů o vzdělávání. Na příkladu těchto témat budeme vyvozovat základní metodologické poznání a mimo jiné si ukážeme přínosy i limity různých přístupů (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) a metod (dotazníky, pozorování, experiment), ale také příklady nevhodného zobecňování z dat, která to neumožňují. Studenty seznámíme s přístupy v komparativním i longitudinálním výzkumu a jejich přínosy (obojí, jak kvalitativním, tak kvantitativním). Dostaneme se k základům toho, co je znakem kvality, validity, reliability a proč jsou důležité. Kurz je tak základním úvodem do metodologie výzkumu pro studenty učitelství, na který je pak zapotřebí navázat kurzy dalšími, které již budou zaměřeny na způsoby provádění vlastních výzkumů (tvorbu výzkumného projektu – zpravidla jde o seminář k diplomové práci, a nabízíme i řadu volitelných kurzů zvlášť pro kvalitativní a zvlášť pro kvantitativní metody a analýzy dat).
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the possibilities of researching selected phenomena in education. The teacher is faced with a series of questions today and daily and many people offer different answers. Science and research are now often considered to be an objective referee to whom we deny our eyes. But how can research answer many questions asked by teachers, parents, policy makers or pupils themselves? For example, the following questions: What knowledge and skills do Czech pupils have compared to abroad? How does the qualification of a teacher relate to pupils' learning outcomes? Is assigning homework to pupils an effective learning strategy? How to measure pupils' learning outcomes and what influences them most? How is the climate of the classroom or the whole school measured? How do parents choose school and why is this important to them? And who more often chooses to postpone school attendance? In this course, we will present a series of specific research questions useful to teachers and several different researches that have sought to answer them. A side effect is the students' own acquaintance with the findings of research on education. On the basis of these topics we will draw basic methodological knowledge and, among other things, we will show the benefits and limits of various approaches (quantitative, qualitative, mixed) and methods (questionnaires, observations, experiment), but also examples of inappropriate generalization from data that do not. We will introduce students to approaches in comparative and longitudinal research and their benefits (both qualitative and quantitative). We will get to the basics of what is a sign of quality, validity, reliability and why they are important. The course is thus a basic introduction to the research methodology for students of teaching, which then needs to be followed by other courses that will focus on ways of conducting their own research (research project creation - usually a diploma seminar), and we also offer a number of optional courses separately for qualitative and especially for quantitative methods and data analysis).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.09.2018)
Cílem předmětu je ukázat na konkrétních příkladech užitečnost výzkumu pro každodenní práci učitele, a dalších aktérů ve vzdělávání. Klademe si za cíl vést studenty ke kritickému čtení a porozumění výsledkům výzkumů a hodnocení metodologie daných výzkumů. Přičemž klademe důraz na srozumitelnou formu předání i zažití procesu tvorby. Na přednáškách uvidíte videonahrávku výuky a zkusíte si, jak se pozoruje výuka. Uvidíte různá žákovská řešení z vybraných úloh z maturitních testů a povíte si. Seznámíme Vás s celou řadou aktuálních českých i zahraničních výzkumů.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (07.10.2020)
Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth.
Švaříček, R., Šeďová K. a kol. (2008). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (07.10.2020)
Docházka: docházka na přednášku není povinná, usnadní však zpracování závěrečné práce, která je hodnocena ke klasifikovanému zápočtu. V období distanční výuky budou přednášky zajištěny na platformě zoom pod následujícími odkazy: https://cuni-cz.zoom.us/j/93868885236 (6.11.) a https://cuni-cz.zoom.us/j/92045457260 (11.12.).
Závěrečná práce bude upřesněna na první hodině. Student si zvolí z nabídnutých studentských projektů jednu kvantitativní a jednu kvalitativní práci a s využitím získaných poznatků vypracuje zpětnou k těmto projektům. Zpracování zpětné vazby bude základem pro ukončení kurzu a hodnocení v rámci klasifikovaného zápočtu. Zpětné vazby budou odeslány emailem na adresy vyučujících: jana.strakova@pedf.cuni.cz, jaroslava.simonova@pedf.cuni.cz.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.10.2019)
Attendance: Attendance at the lecture is not compulsory, but it will facilitate the elaboration of the final thesis, which is evaluated for graded credit.
Essay (up to approx. 7 pages, to be specified at the 1st hour).
Student chooses one of several offered topics of work (4 themes will be available in Moodle course - eg analysis of didactic test, comparison of two assigned researches, demonstration of criteria for evaluation of open test tasks, etc.). The elaboration of the work will be the basis for the completion of the course and graded assessment. The works will be submitted in the Moodle course.
Provide feedback on the work of another student at Moodle. The student chooses, reads, and provides feedback on another student's assignment. The student should read one of the elaborated tasks, which he / she did not process. After reading the assignment and solving another student, Moodle will give him brief feedback on the solution. Preferably choose from those assignments where the student has not received any feedback so that all students receive at least one feedback.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. (07.09.2020)
Úvod do metodologie společenskovědního výzkumu – základní metodologické koncepty, terminologie, výzkumné strategie a metody.
Náležitosti výzkumného projektu – formulování výzkumného problému a výzkumných otázek, volba vhodné výzkumné strategie a nástroje sběru dat, vhodné metody analýzy dat.