PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Motivace ve škole - OKNZ0Q122B
Anglický název: Motivation in School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Prerekvizity : OKNZ0Q102A
Záměnnost : OKNPP13152
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)
Kurs je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů a intervenčních zásahů k promyšlené práci s žákovskou motivací.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)

Blatný, M. (2010): Psychologie osobnosti. Praha, Grada.

Csikszentmihalyi, M. (2017): Flow a práce. Praha, Portál.

Hrabal, V., Man, F., Pavelková,I. (1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Maslow, A. H. (2021): Motivace a osobnost. Praha, Portál.

Nakonečný, M. (1996): Motivace lidského chování. Praha, Academia.

Pavelková, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018). Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, LXII/4, s. 350 -365.

Pavelková, I., Kubíková, K., Boháčová, A. (2020): Strach a školní výkon. Pedagogika, 70/2, s. 139 – 156.

Soukup, J. (2020): Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)

Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.

Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Krátkodobé i dlouhodobé strategie podpory učební motivace.

Pedagogická diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb.

Motivování žáků ve škole a v rodině. Atribuce a výkonová motivace. 

Překonávání krizí v motivaci k učení, příčiny žákovské nemotivovanosti. 

Strach a nuda ve škole, copingové strategie, flow motivace. 

Motivační výcvik (re-atribuční trénink, koncepce "Původce - Pěšák", motivační rozhovory)

Vzdělávací autoregulace. Perspektivní orientace.

Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Denisa Urbanová (29.01.2022)
Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK