PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OKNZ0Q119B
Anglický název: Risky Behavior Prevention
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ0Q102A
Záměnnost : OKNPP13160
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (04.02.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů. Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek. Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících. Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů. Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence. Osnova předmětu po jednotlivých blocích/týdnech: - Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence - Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika - Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence - Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti) - Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti - Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence - Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci - Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola - Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.) - Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu - Role poradenských služeb v prevenci - Výzkum a evaluace v primární prevenci - právní rámec PPRCH ve školách.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

Kalina, K. a kol. (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada.

- Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti. Praha: Úřad vlády ČR.

- Millerová, G. (2011). Adiktologické poradenství. Praha: Galen.

- Rhodes, T. (1999). Terénní práce s uživateli drog - zásady a praxe. Boskovice: Albert.

- Schulte, B. a kol. (2010). Přehled účinnosti intervencí protidrogové léčby v Evropě. Praha: Úřad vlády ČR.

- Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál.

 

- časopis Adiktologie - http://casopis.adiktologie.cz/en

- časopis Adiktologie v preventivní a léčebné praxi - https://www.aplp.cz/

- publikace NMS - https://www.drogy-info.cz/publikace/

- publikace České asociace streetwork - http://www.streetwork.cz/stranka/2403/knihovna

- publikace SANANIM - http://www.sananim.cz/ke-stazeni/publikace-sananimu.html

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (04.02.2020)

Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a závěrečný znalostní test základní terminologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK