PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence školního násilí a šikanování - OKNZ0P126B
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying in Children´s Collectives
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNY2P101A
Prerekvizity : OKNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující s využitím  znalostí v oblasti  násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)
  • materiály a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)

ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.

BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.

JANOŠOVÁ, P. a kol. Psychologie školní šikany.Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-247-2992-3

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3.

KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany: Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5

MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.

VÁGNEROVÁ, K. a kol. Minimalizace šikany. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)

Aktivní účast na prezenční části výuky, úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)

1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.

2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.

3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.

4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.

5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.

6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.

7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.

8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.

9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.

10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.

11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK