PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické ovlivňování volného času - OKNZ0P107B
Anglický název: Pedagogy of leisure time
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNQ2P103A
Prerekvizity : OKNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
Absolvent výukového kurzu získá vědomosti a dovednosti umožňující podílet se na plánování a realizaci zájmových činností s různě diverzifikovanou skupinou dětí a mládeže (případně dospělých, resp. seniorů – dle vlastní volby prohlubujících specializací), schopnost reflektovat hodnotová východiska pedagogického jednání. Rovněž dokáže propojit teoretickou znalost s praktickou aplikací pedagogických a etických principů a dokáže poskytnout metodické vedení dalším pedagogickým pracovníkům. Dokáže také navrhovat komplexní výchovně-vzdělávací programy, které budou odpovídat na změny v životním stylu současného člověka a zvýšený význam volného času.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)

Předmět seznamuje studenty se základními koncepcemi výchovy ve volném čase jak z pohledu historického vývoje tak z hlediska výchovně-praktického. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti spojené s organizací volnočasových aktivit a her ve vztahu ke zvolené cílové skupině, z hlediska naplňování definovaných cílů apod.

Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• Popsat koncepce výchovy ve volném čase (z hlediska historického vývoje a z pohledu významných představitelů), vysvětlit jejich specifika (filozofická východiska, principy, metody práce);
• definovat rozdíly a uvést příklady vzdělávání formálního, neformálního a informálního, včetně popisu tvorby kurikula (vzdělávací programy), metod, cílů apod.;
• ovládat základní terminologii (např. cíle, metody, prostředky, animátor, animace, participace, výchova prožitkem, program, dramaturgie apod.);
• navrhnout vícedenní program (kurz, tábor, školu v přírodě apod.) se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu, vymezení cílů, návrh her a činností, dramaturgie, organizačního a technického zajištění;
• organizovat volnočasové aktivity a hry s cílem rozvoje konkrétních kognitivních procesů (paměť, myšlení, pozornost, vnímání, představivost) a rozvoje osobnostních vlastností (např. kooperace, tvořivost, vůle apod.) pro konkrétní cílovou skupinu;

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, JiříOd prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK