Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
Předmět se zaměřuje na zdravotně znevýhodněné dítěte a z něho vyplývající znevýhodnění v edukačním procesu. Obsah předmětu vychází z vymezení základních pojmů. Předkládá systém poradenství pro žáky zdravotně znevýhodněné.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
The course focuses on children?s health impairment and the disadvantages in the educational process arising from such impairment. The content of the course is based on the definition of basic terms. It presents a counselling system for pupils with health impairment
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou zdravotně oslabeného dítěte a z něho vyplývající znevýhodnění v edukačním procesu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
The course focuses on children´s health impairment and the disadvantages in the educational process arising from such impairment. The content of the course is based on the definition of basic terms
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (05.01.2022)
Distanční forma výuky
S ohledem na aktuální situaci by případná distanční výuka probíhala dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude v tomto případě všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, měnila by se pouze forma výuky.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-220-8.
Jucovičová, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H a H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-347-0179-0.
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Šauerová, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
Vítková, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Vítková, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Zelinková, O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-220-8.
Jucovičová, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H a H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-347-0179-0.
Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Šauerová, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
Vítková, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Vítková, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Zelinková, O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné absolvování zápočtového testu (min. 70 %). Studenti mají na splnění zápočtu celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
The prerequisite for granting the credit is successful completion of the credit test (min. 70%).
Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
1. Zdravotní znevýhodnění a zdravotní oslabení dle platné legislativy. Speciální vzdělávací potřeby žáka zdravotně znevýhodněného a oslabeného. IVP. Poradenská pracoviště.
2. Edukace žáka s tělesným postižením.
3. Edukace žáka s lehkým mentálním postižením a narušenou komunikační schopností.
4. Edukace žáka s oslabením zraku, sluchu.
5. Edukace žáka s poruchami učení a chování.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
1. Health disabilities and health impairments according to current legislation. Special educational needs for pupils with health disabilities and health impairments. IVP. Consulting centers.
2. Education for pupils with physical disabilities.
3. Education for pupils with mild intellectual disabilities and impaired communication skills.
4. Education for pupils with hearing and visual impairments.
5. Education for pupils with learning and behavior disorders.