PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k syndromu CAN - OKNY2P121B
Anglický název: Seminar on syndrome CAN
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7933
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNY2P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)
Cílem předmětu je seznámit s problematikou násilí v rodině. Předmět úzce navazuje na učivo sociální pediatrie. Je zaměřen na problematiku syndromu CAN - Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), agresivitu a násilí. Vychází z právního postavení dítěte ve společnosti a prakticky aplikuje znalosti týkající se sociálně-právní ochrany dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)

Cílem předmětu je seznámit s problematikou násilí v rodině.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)

Základní:

DUNOVSKÝ, J.; MITLÖHNER, M.;, HEJČ, K.; HANUŠOVÁ-TLAČILOVÁ, J. Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada :, 2005. 251 s. ISBN 80-247-1201-6

HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání. 2. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24 s. ISBN 80-86991-64-4

HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-78-4  

Milfait, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 210 s. ISBN 978-80-7367-320-8

Střítecký, V. et al. Obchodování s lidmi za účelem pracovního vykořisťování v teorii a praxi. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2013. 184 s. ISBN 978-80-87558-11-9.

Vaníčková, E. et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. 95 s. ISBN 978-80-260-3379-0.

 

Doporučená:

BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. 1. Praha : Portál, 2008. 152 s. ISBN 978-80-7367-392-5

Blatníková, Š. Pachatelé komerčního sexuálního zneužívání dětí. Vyd. 1. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009. 140 s. ISBN 978-80-7338-091-5.

HANUŠOVÁ, J. Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k sexuálnímu zneužívání dětí (syndromu CSA). Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Vyd. 1. Mendelova univerzita v Brně, 2015. s. 188 – 198. ISBN 978-80-7509-287-8.

Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži: aktuální jevy a nová právní úprava v České republice. Praha: Linde, 2010. 239 s. ISBN 978-80-7201-825-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.06.2022)

Požadavky pro splnění zápočtu:

-   V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.

Student/studentka bude připuštěn/a k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle.

-   Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.06.2022)

1.Definice násilí a násilí v rodině. Mýty a fakta. Násilí v intimních vztazích - partnerské vraždy. Stalking. Ex-partner stalking. Souvislosti s problematikou násilí v rodině.

2. Syndrom CAN, syndrom CSA včetně formy CSEC. Základní terminologie pojící se k týranému, sexuálně (pohlavně) zneužívanému a zanedbávanému dítěti. Etiopatogeneze, rizikové faktory syndromu CAN. Právní následky.

3. Diagnóza syndromu CAN. Formy týrání a zanedbávání. Projevy a následky syndromu CAN. Terapie. Tělesné tresty x tělesné týrání.

4. Diagnóza syndromu CSA, včetně formy CESC. Projevy a následky syndromu CSA, včetně formy CSEC.

5. Základní terminologie spojená s problematikou syndromu EAN.

6. Reakce pracovníků ve školství a dalších institucích. Legislativní rámec. Terapie. Prevence a optimalizace řešení patologických situací. Základní struktura odborných organizací v ČR.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK