PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika ve vzdělávání - OKNU1U117A
Anglický název: Ethics in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Vyučující: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)
Předmět představuje teorii a praxi využití obecné etiky, napomáhá v chápání etického myšlení a rozhodování se, tříbení vlastních hodnotových postojů. Seznamuje studenty se základními etickými problémy profesní etiky v oblasti managementu a vzdělávání. Rozvíjí schopnost studentů vycházet, rozhodovat a argumentovat z pozic základních etických principů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Cílem kurzu je:

 

- osvojení základních etických paradigmat, směrů a hledisek, utvářejících kontinuitu morality západní kultury,

- kultivace kritického názoru na názoru na rozmanitá pojetí morálky, s nimiž pracuje,

- získání základní obeznámenosti s náležitostmi kritické práce s morálními soudy, 

- získání základního vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.01.2024)

Povinná literatura:

ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-0917-5.

PELCOVÁ, N. a I. SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2652-9.

SLÁMEČKA, V. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-01-05005-7.

HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené. Praha: Podané ruce, 2000. ISBN 80-858-3485-5. 

 

Doporučená literatura:

DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika v učitelství. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8.

Hartmann, N. Struktura etického fenoménu. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0970-1.

JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-725-4329-6.

KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.

PETERS, R. S. Ethics and Education. 4. rozšířené. Oxford: Alden & Mowbray, 2015. ISBN 978-1-138-89041-1.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-015-2.

ŠMAJS, J., BINKA, B. a I. ROLNÝ. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA (22.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.    Kořeny etiky

2.    Etické principy

3.    Členění etiky

4.    Současná etická dilemata

5.    Koncept vzdělávání a etika

6.    Vzdělávání a sociální kontrola

7.    Justifikace ve vzdělávání

8.    Aspekty rovnosti ve vzdělávání

9.    Zohledňování zájmů

10.      Respektování a koncept člověka/osobnosti

11.      Etika řízení, manažerská etika

12.      Společenská a sociální odpovědnost

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.01.2024)

Podmínkou získání atestu je včasné odevzdání či prezentování kvalitního podkladu prokazujícího schopnost profesně etické rozvahy.

Podklad může mít podobu:

a) teoretické seminární práce věnované určitému problému či přínosu určité etické teorie pro etiku ve vzdělávání (4 - 6 NS) - př. Aristotelovo pojetí praktické moudrosti a jeho význam pro andragogiku;

b) etického zamyšlení nad určitým (typickým) fenoménem/dilematem v oblasti vzdělání (4 - 6 NS) - př. etické problémy spojené uplatňováním autority, téma nastavování pravidel a hranic, odpovědnost ve výchově;

c) etické reflexe kazuistického případu z oblasti výchovy a vzdělávání (4- 6 NS) - př. představení eticky exponované situace a její analýza (situatace typu relfexe učtelova problematického jednání vůči žákům, zkušenost s etickým dilematem, bossing, mobbing apod. 

Podklad pro získání zápočtu po domluvě s vyučujícím může být vypracováván nejen individuálně, ale též skupinově, ovšem za současné modifikace požadavků na výstup.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (22.03.2024)

Podpora na Padletu: https://pedfuk.padlet.org/zicha/m-j-bly-tiv-padlet-gyrezq28m8mixv7w

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK