PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Historicko-filosofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti - OKNSP18320
Anglický název: Historic and philosophic contex of the handicaped persons state
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNS1S116A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNSP18130
Záměnnost : ONSP18825
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
Reflexe vztahu společnosti k handicapovaným: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Pokusy o periodizaci tohoto vztahu. Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální péče. Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Speciálně pedagogické principy a metody. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.

ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel : František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.

ISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 978-80-7290-874-5.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Časopis Speciální pedagogika, rubrika Objevujeme zapomenuté

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením

5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu

6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace

7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků

8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech

9. Inkluze jako pochopení druhého

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (02.02.2018)

Vypracování seminární práce. Aktivní přístup v hodinách. Písemný test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK