Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou multikulturality v současné společnosti a s problematikou interkulturního vzdělávání ve školním prostředí.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The subject acquaints students with multiculturalism in contemporary society and with intercultural education in school environment.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Cílem předmětu je připravit posluchače pro jejich budoucí pedagogické působení v multikuturním prostředí a vybavit posluchače strategiemi pro rozvoj interkulturního vzdělávání.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
1. vývoj a současný stav populace v ČR z hlediska multikulturalismu a multilingvismu ,
2. etnické menšiny-charakteristiky,výchova, kultura, jazyk, etnická identita, základy etnické antropologie,
3. jazyková odlišnost a multilingvní vývoj,
4. mravní výchova , interkulturní výchova, programy zaměřené na sociální a edukační podporu osob jiného etnika v ČR,
5. práva menšin, národnostní konflikty, romská problematika, společenský vývoj k multikulturní Evropě, výzkumy na dané téma u nás a v zahraničí,
6. organizace na podporu výchovy k toleranci a proti rasismu.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work.