PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika předmětů speciálně pedagogické péče - OKNS4S032A
Anglický název: Special Educational Care Methodology
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS4S022A
Je prerekvizitou pro: OKNS4S041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s metodickými principy a postupy v učitelské přípravě a v provedení hodin speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole dle Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktualizovaném znění. Student získá kompetence plánovat a provádět výuku v předmětech speciálně pedagogické péče dle normované finanční náročnosti v 2. a vyšším stupni podpůrných opatření s využitím reedukačních a kompenzačních postupů a pomůcek. Obsah: 1. Legislativní ukotvení výuky předmětů speciálně pedagogické péče na ZŠ, normovaná finanční náročnost, časové nastavení 2. Příprava a návaznost hodin SPP, hodnocení efektivity a pokroku žáka se SVP 3. Metodické postupy kompenzace s využitím speciálních učebnic, speciálních učebních pomůcek 4. Metodické postupy reedukace motorické funkce ruky žáka s tělesným postižením, nácvik psaní na PC 5. Podpora a rozvoj komunikačních dovedností žáků s narušenou komunikační schopností (artikulace, fluencea zvuku řeči) 6. Rozvoj všech složek osobnosti u žáků s narušeným vývojem řeči, s vývojovou dysfázií 7. Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků s SPU 8. Rozvoj deficitních percepčních a motorických funkcí u žáků se SPU 9. Rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků s SPU 10. Nácvik specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků se specifickými poruchami chování 11. Rozvoj řečových a poznávacích funkcí u žáků s mentálním postižením a PAS 12. Ncvik sebeobslužných dovedností a sociálních kompetencí u žáků s mentálním postižením a PAS 13. Reedukace zrakového a sluchového vnímání, senzomotor. koordinace, prostorové orientace u žáků se SPU 14. Rozvoj osobnostně-sociálních a emočnních dovedností u žáků se specifickými poruchami chování 15. Nácvik Braillova písma, prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Distanční text. Brno: Paido 2018. ISBN 978-80-7315-266-5.

BARTOŇOVÁ, M.. Cognitive strategies and the choice of leasing styles in students with leasing disabilities. In Johan Pehofer. Ph Publico. 1.vyd. Eisenstat: Pedagogische Hochschule Burgenland, 2015. s. 7-15, 9 s. ISBN 978-3-85253-524-1.

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R. Čtení s porozuměním a hry s jazykem. Praha: Albatros, 2012. ISBN 978-80-266-004-6.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. Praha: D+H, 2017. ISBN 978-80-87295-23-6

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha: Grada, 2006.  ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I.. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012,  ISBN 978-80-7315-229-1.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007, ISBN 978-80-903863-0-3.

SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha:Portál, 2016, ISBN 978-80-262-1082-5.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005-3.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

Zpracování příkladu dobré praxe - sestavení struktury a obsahu hodin spec.pedagogické péče pro konkrétního žáka se SVP. Možnost 1 oprava. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Metodika předmětů speciálně pedagogické péče

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9089

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK