PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika inkluzivní pedagogiky - OKNS4S022A
Anglický název: Dodactics of inclusive pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS4S012A
Je prerekvizitou pro: OKNS4S032A, OKNS4S033A, OKNS4S033B, OKNS4S031B, OKNS4S032B, OKNS4S031A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)
Cílem předmětu je představit studentům perspektivy inkluzivní multidimenzionální didaktiky v dimenzích: vztahy ve třídě, flexibilní žákovské skupiny a týmy, inkluzivní hodnoty v třídních a školních pravidlech, příprava podpůrného učebního prostředí a edukačního materiálu, individualizace a diferenciace ve třídě, univerzální design a architektura tříd a škol, supervize a (auto)evaluace inkluzivních postupů. Obsah: 1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze 2. vztahy a flexibilní týmy/ žákovské skupiny v inkluzivní třídě 3. profil Teacher Education for Inclusion 4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy 5. identifikace individuálních potřeb žáků a jejich podpora 6. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd 7. metody učení a učební strategie žáka v edukaci (učební spirály atd.) 8. nastavení průběžného hodnotícího systému, kolegiální feedback učitelů
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN  978-80-271-0789-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.
TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016.  ISBN 978-80-7552-008-1.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)

Přehled témat:

1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze

2. vztahy a flexibilní týmy/ žákovské skupiny v inkluzivní třídě

3. profil Teacher Education for Inclusion

4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy

5. identifikace individuálních potřeb žáků a jejich podpora

6. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd

7. metody učení a učební strategie žáka v edukaci (učební spirály atd.)

8. nastavení průběžného hodnotícího systému, kolegiální feedback učitelů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)

Zpracování seminární práce - možnost 2 oprav. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK