PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vyučování na základní škole speciální - OKNS3S120A
Anglický název: Didactics of Teaching at Special Primary School
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNS3S108A, OKNS3S109A
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
Cílem kurzu je osvojit si aktuální poznatků ohledně možností diagnostiky a edukace žáků se středně těžkým, s těžkým a hlubokým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami. Akcent bude dán na obsah vzdělávání a na využití speciálních metod a organizačních forem na základní škole speciální. Studenti by měli získat a osvojit si teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka 12 celkem
Přednášky: 12 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 40 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
Plnění předmětu 20 hodin
Příprava na zápočet 32 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence u žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6678-6.

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

GARGIULO, R. M. Specialeducation in contemporary society: anintroduction to exceptionality. 4th ed., media ed. ThousandOaks: SagePublications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR. 2006. ISBN 80-86856-14-3

MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP.2015

THOROVÁ, K.Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. 2006. ISBN 80–7367–091–7.

OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.

VALENTA, M. MÜLLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. 5 aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

Doporučená literatura:

Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. WHO World HealthOrganisation (2001).

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2

MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1.

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido. 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

Zákony, vyhlášky a další předpisy:

Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb. a jeho novela č. 82/2015 Sb.

Internetové zdroje:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dostupné na: http://www.msmt.cz.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)

 Průběžné plnění zadaných úkolů, práce se systémem MOODLE. Seminární práce na zadané téma

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)

Obsah:

  1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka se středně těžkým, s těžkým a hlubokým mentálním postižením.
  2. Alternativní a augmentativní systémy komunikace využívané u dětí a žáků s mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
  3. Systém vzdělávání, přípravný stupeň, základní škola speciální, střední a celoživotní vzdělávání. Možnosti pracovního uplatnění.
  4. RVP předškolní vzdělávání, RVP pro obor vzdělání základní škola speciální.
  5. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami z pohledu poradenského speciálního pedagoga, zpracování IVP.
  6. Didaktické zásady, didaktické metody, specifické metody práce, vyučovací formy používané při edukaci na základní škole speciální. Struktura přípravy učitele na vyučovací blok. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální.
  7. Osobnost žáka se souběžným postižením více vadami, osobnost žáka s poruchou autistického spektra.
  8. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální.
  9. Terapie používané v rámci poradenských služeb dětí a žáků v rámci poradenského zařízení, specifika edukace.
  10. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)

ústní rozprava nad tématy vyučujícího

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK