PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálněpedsgogická diagnostika II - OKNS3S111A
Anglický název: Special Educational Diagnostics II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS3S105A
Je prerekvizitou pro: OKNS3S132B, OKNS3S119A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejčastějšími diagnostickými a intervenčními postupy, které se vážou k období docházky do základní a střední školy a se systémem poradenských služeb poskytovaných školami a školskými poradenskými zařízeními. Studenti získají povědomí o aktuální legislativní úpravě poskytování poradenských služeb a náplni činnosti poradenských pracovníků škol (výchovný poradce, metodik prevence, školní speciální pedagog a školní psycholog), školských poradenských zařízení (PPP, SPC) a středisek výchovné péče.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura:

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: GradaPublishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN978-80-7367-817-3.

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřeboupodpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.

Doporučená literatura:

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství.WoltersKluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán..Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2023)

Obsah:

1.      Systém školského poradenství v ČR (legislativní úprava poskytování poradenských služeb, standardní činnosti PPP, SPC, SVP a školního speciálního pedagoga)

2.      Dynamická diagnostika

3.      Diagnostika rozumových schopností

4.      Diagnostika vztahů ve třídě

5.      Diagnostika a intervence u žáků se specifickými poruchami učení

6.      Diagnostika a intervence u žáků se specifickou poruchou chování

7.      Diagnostika poruch autistického spektra

8.      Diagnostika potřeb při učení

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (03.02.2021)

Předmět bude zakončen písemnou zkouškou s otevřenými otázkami.

Další podmínkou je zkušební administrace vybraného diagnostického materiálu s žákem ZS nebo SŠ.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2023)

Studijní opory budou poskytnuty v Moodle

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK